rael

Gull i gammalt ræl

Hva skjer med alt det gamle innholdet når man pusser opp en nettside?

Ta en titt på denne beskjeden. En side som forteller at den har blitt arkivert og som handler om tapt historisk materiale. Får deg til å tenke, ikke sant?

I flere prosjekter jeg har vært involvert i har jeg opplevd at en viktig problemstilling er ignorert eller lavt prioritert; Det gjelder håndtering av eksisterende innhold og tilhørende URL-er når man skal bytte ut CMS-et og/eller konseptet for en side. Når alt fokuset er på å bygge noe nytt, så blir ikke det å ta vare på gammelt innhold noe som prioriteres. Det er dessverre noe som sjelden beskrives i anbud eller kontrakter.

Hvis man ikke har en strategi for håndtering av innholdet tidlig, er det tungt å ta tak i det senere.

Viktig for SEO

Håndtering av eksisterende innhold har påvirkning på søkemotoroptimaliseringen. SEO er alle enige om at er viktig, selv om man ikke alltid forstår hva det innebærer. For SEO handler om mer enn strukturen i et dokument, lenking og pene URL-er. Det er vel så viktig å verne om eksisterende ranking. Skal man klare det må man holde orden og fortelle verden om endringene som gjøres.

Jeg mener det å ta vare på gamle URL-er er like selvfølgelig for tilgjengelighet som å gjøre det mulig å navigere sidene dine uten perfekt syn og full beveglighet. Jeg syns illustrasjonen tegningen øverst i min kollegas innlegg om tilgjengelighet illustrerer dette godt. Ikke møt folk med gamle lenker med en 404, som implisitt sier:

«Åh, har du en URL fra i fjor du? Stakkars deg da. Ja, jeg har ikke tid til sånt gammalt ræl», nei du bør heller si «Vi har pusset opp, så ting har endret seg litt, her er det du ser etter».

Søkemotorer er heller ikke særlig begeistret for å møte en 404. De leverer gamle URL-er i lang tid hvis de ikke blir fortalt på en ordentlig måte at siden ikke eksisterer lenger eller har flyttet. Resultatet er at rankingen din faller som en stein.

Sånn gjør du noe med det

Så hva skal du gjøre? Det kommer som alltid an på. Men som oftest, hvis du har en side og ønsker å bygge en ny, så forhåpentlig ikke alt innholdet på den gamle søppel. Og hvis det faktisk er søppel bør du fortelle verden at det er nettop det. Ta en titt på hva Google eller Bing mener om hvordan det bør gjøres.

Er det ikke søppel? Da har du tre strategier du kan følge:

  1. Behold alt på samme URL-er. Da kan du lagre alt som statiske html-sider med gammelt design. Slik BBC og NRK har gjort. Om de ikke ser helt perfekte ut eller et ikon mangler her og der er ikke så farlig så lenge innholdet er der.
  2. Konvertér alt til det nye designet. Det er ikke teknisk vanskelig, men det krever noen timers manuelt arbeid.
  3. Flytt alt til nye URL-er, for eksempel ved å la  www.eksempel.no/nyheter/ski-vm-var-gøy.html flyttes til www.eksempel.no/arkiv/nyheter/ski-vm-var-gøy.html og la den gamle URL-en svare med 301.

Her er også Googles råd om hvordan flytte en side.

Ta vare på historien

Jeg mener det å ta vare på gamle URL-er og innhold er god etikette. Vi har et felles ansvar for å ta vare på internetts historie og lenker. Det er naivt å tro at vi kan se nå hva de i fremtiden ville at vi skulle tatt vare på. Selv om WaybackMachine og Nasjonalbiblioteket tar sin skjerv, er det ingen erstatning for at vi alle tar vare på historisk materiale.

Photo: jblndl

Publisert