et-barn-som-leker-med-klosser-paa-leos-lekeland-3

En lek med strukturerte og åpne data

Kan strukturerte og åpne data bidra til at din bedrift lykkes digitalt? Håkon Stillingen tror det, og deler noen tanker og eksempler.

Jeg husker godt jeg var sånn cirka 6-7 år, jeg var egen og sta. Det toppet seg da jeg fant ut at jeg kunne spare lørdagsgodteriet til søndag, da hadde jeg én ting jeg kunne bruke for å irritere min eldre bror. Jeg var antagelig ikke ulik jevnaldrende barn på den tiden, og min erfaring er at vi må bli godt voksne før vi skjønner at det er lurt å dele.

Min generasjon og tidligere generasjoners dilemma er riktignok at vi akkurat har fått lov til å leke med digitale tjenester, så vi deler ikke så mye enda, bortsett fra på Facebook da …

Jeg undrer hvordan dagens «digital natives», som fremtidige beslutningstagere i norske bedrifter og organisasjoner, vil se tilbake på tiden nå. Hvem vet, kanskje det frembringer noen av de samme morsomme assosiasjonene vi får når vi tenker på Casio kalkulatorklokke, Space Invaders, Commodore Amiga og MS-DOS.

Uansett tror jeg at det er et fortrinn å dele data nå og i tiden som kommer.

Digital transformasjon i Ruter

Ruter synes jeg er et godt eksempel på et norsk selskap som både har feilet og lykkes med digital transformasjon. Hvem husker billettsystemet Flexus? Prosjektet kosta skjorta og buksa, og produktet var utdatert før det kom på markedet. Jeg kan anbefale å se videoen med sketsjen til Espen Eckbo om Flexus-prosjektet som ble laget i forbindelse med Javazone for noen år tilbake.

Litt senere, hos Ruter

Situasjonen hos Ruter nå er annerledes enn da Ragnar Hoff jobbet på Flexus-prosjektet. Jeg vil påstå at Ruter har laget en av de bedre digitale nyttetjenester i Norge. Så kan en så klart diskutere kvaliteten på selve produktet til Ruter, men de digitale nyttetjenestene? Bra jobba!

google app for ios fra min posisjon til leos lekeland En lek med strukturerte og åpne data

Ruters reisealternativer presentert i Google Maps for iOS

Ruter sine egne digitale kanaler er bra. Det jeg imidlertid synes Ruter har gjort best, er at de deler dataene sine med aktører som Google. Google har som kjent mange bra digitale tjenester, og Google Maps er en av dem.  Jeg liker spesielt godt ‘I nærheten av meg’-funksjonen på iOS Notification Center.

 

google maps ruter tilbud i nærheten av meg iOS1 1200x750 En lek med strukturerte og åpne data
Ruters reisealternativer i nærheten av meg på iOS Notification Center

En annen funksjon i Google Maps som er verdt å nevne er trafikkdata i sanntid. Hadde du fortalt meg om denne funksjonen for bare 5-6 år siden, hadde det fremstått som rene science fiction. Ruter har altså delt data med noen som er veldig flinke til å lage applikasjoner.

Å strekke seg etter de beste

Jeg skulle gjerne hatt et Ruter-prosjekt, eller kanskje aller helst et Google-prosjekt, på CV-en. Jeg holder meg oppdatert på hva de beste gjør, og prøver å omsette det i mitt eget arbeid. Noen ganger får vi det til, andre ganger ikke.

Det er flere ukjente i likningene for digital transformasjon. Mange som starter prosjekter med mål om digital transformasjon, definerer ikke hva som er kriteriene for at det målet er nådd. I Making Waves kaller vi dette kritiske suksessfaktorer, og disse er en del av prosessen for å utarbeide prosjektmandat.

Jeg anbefaler alltid å skrive et enkelt prosjektmandat eller forretningsplan om du vil, med tilhørende gevinstrealiseringsplan, før du starter et digitalt prosjekt.

Noen eksempler fra egen lomme

Jeg har vært så heldig å få lov til å jobbe sammen med Det Norske Teatret. De selger billetter til sine teaterforestillinger digitalt. Making Waves har riktignok ikke levert billettsystemet, men vi har levert CMS-løsningen basert på WordPress. Vi henter data fra billettsystemet, og viser det sammen med visuell og tekstlig presentasjon av et teaterstykke.

I presentasjonen av hvert teaterstykke inkluderer vi også strukturert semantisk data. Dette gjør at Google, Yahoo, Bing og andre søkemotorer bedre kan forstå innholdet på nettstedet ditt.  På denne måten kan din data brukes for berikelse av deres tjenester. En vinn-vinn-situasjon spør du meg.

det norske teatret billettinformasjon vist i google sokeresultat 1200x750 En lek med strukturerte og åpne data
Strukturerte data fra Det Norske Teatret vist i Googles søkeresultat

Alpinanleggenes landsforening er en annen kunde jeg har fått lov til å jobbe med i 2015. Vi var en super gjeng som lagde produktet fnugg. All data i fnugg er åpent og tilgjengelig i et API, og en 3.-part står fritt til å bruke fnugg-data. Målet med fnugg er å få flere folk ut i alpinbakken med ski og brett.

de flinke folka bak fnugg 1 1200x750 En lek med strukturerte og åpne data

Noen av de flinke folka bak fnugg. Fra venstre: Kaare Øystein, Hans Christian og Martin

Kanskje finner ski- og brett-glade mennesker inspirasjon i fnugg sine egne kanaler, eller i andre kanaler som bruker fnugg-data. Akkurat som Google Maps får meg til å bruke Ruter sine tjenester.

Fnugg er bygget med WordPress og Elastic.

De ansatte i alpinanleggene bruker WordPress CMS for innholdspublisering. fnugg er bygget med WordPress-varianten WordPress multisite for å tilrettelegge for at hvert alpinanlegg har separate databaser, og selv kan styre hvem som skal ha tilgang til å publisere innhold og oppdatere vær -og føreinformasjon. Se videodemonstrasjon av prototypen for fnugg rapport under;

Grensesnittet for oppdatering av vær- og føreinformasjon kalles fnugg rapport, og første versjon av dette er en forenklet versjon av administrasjonsgrensesnittet i WordPress. På sikt bør det vurderes egne native apps for dette.

For mellomvare og søk brukte vi Elastic.

Elastic mottar og lagrer oppdaterte data fra WordPress API hver gang alpinanlegg-ansatte gjør en endring.  I tillegg henter Elastic data fra yr og Google Maps directions API. Data fra yr brukes til langtidsvarsel og dagens vær, dersom dette ikke er rapportert av alpinanlegget. Google Maps direction API brukes for å regne ut kjøreavstander mellom sluttbruker og alpinanlegg, og mellom de enkelte alpinanlegg.

Til slutt setter Elastic samme all data og tilgjengeliggjør det i API.

fnugg har mange spennende forretningskonsepter, og så lenge data er tilgjengelig kan i prinsippet hvem som helst bruke fnugg-data i sine applikasjoner.

myrkdalen skisenter benytter fnugg data paa eget nettsted 1200x750 En lek med strukturerte og åpne data

Myrkdalen skisenter bruker fnugg API for vær og føre på eget nettsted (enkelte vil hevde også fnugg-design)

Strukturerte og åpne data, kort fortalt

  • Gjør dataene dine tilgjengelig, de kan komme til nytte i andres applikasjoner – eller gratis app-utvikling om du vil.
  • Sett deg inn i hvordan datagigantene Google, Bing, og Yahoo foreslår at du skal strukturere dataene dine. Bygg produktsidemaler, oppskriftmaler, artikkelmaler og resten av malene dine etter denne lesten, og inkluder semantisk strukturert kode.
  • Se på hvordan et API kan spille en rolle i løsningen som du bygger. Skal du lage tjeneste for flere kanaler, må du ha et API.
  • Vurder hvordan du kan benytte API til å dele data med andre, samtidig som du ivaretar egen datasikkerhet.

Så da er det bare å åpne opp posen med lørdagsgodteri og dele data, før de andre deler av sin pose!

Publisert