E-handel – hvilken retning går vi i?

Det holder ikke lenger bare «å være på nett» når e-handel på mobile plattformer opplever en spektakulær vekst, skriver Marius Slette Johansen.

For noen år siden holdt det å være på nett og kunne selge produkter, og så lenge man var på nett var man en deltager i kampen om å selge på nett. I dag ser landskapet noe annerledes ut, og konkurransen er større enn noen gang – og den vokser hurtig.

I Making Waves jobber vi med å levere e-handel, som mange av våre dyktige konkurrenter, og legger vekt på hvordan vi kan være med å levere de beste løsningene for våre kunder og kundens kunder. Så hvor er vi i dag, hvor løsningene er mer komplekse enn noen gang, kundene er mer på nett og mer krevende, og konkurransen større enn størst?

Er det noe vekst i markedet?

Globalt vokser bruken av Internett med store byks hvert år, og veksten innen netthandel er en sterkt økende faktor på hva som driver bruken vår. Forrester rapporterer at veksten innen online retail (B2C) ligger på rundt 10-11 % årlig, og i USA er dette tallfestet til $414 milliarder pr. år når vi kommer til 2018. Når vi ser på tallene for B2B handel ligger de på $780 mrd i dag og vil øke til $1 trilliard (!) i 2018, i USA alene.

Så vi kan vel si at det er noe vekst her ja…

28 prosent av online transaksjoner skjer fra mobil og nettbrett

Forrester 2015

En av driverne i fremtiden kommer til å være på mobile flater, nettbrett og mobiltelefon (smarttelefon), og står i dag for 28 % av alle transaksjoner på nett, og i 2014 overtok mobil majoriteten av trafikken på nett (generelt). Når vi ser på online transaksjoner er smarttelefonen ansvarlig for 12 % av omsetningen, og nettbrett 16 % av omsetningen. Det høres kanskje ikke mye ut i lys av at mobil tar mer og mer over, men årlig vekst for mobilbaserte transaksjoner har en vekst på 87 % for smarttelefon og 52 % for nettbrett!

marius 1 E handel hvilken retning går vi i?

Dette kan vi vel kalle en signifikant vekst, og det påvirker oss i høy grad, enten vi er klar for det eller ikke.

En undersøkelse viser at det er mange som skal ta inn over seg at mobil er i vekst, og på spørsmålet om hvilke tre viktigste initiativ for online digital business for 2015, så svarer 58 % av respondentene at mobil er den viktigste satsningen, i tillegg til omnikanal og markedsføringstiltak.

marius 2 E handel hvilken retning går vi i?

marius 4 E handel hvilken retning går vi i?

En annen viktig faktor som må tas med i beregningen, og hvor viktig mobil er, kommer fra Google som nå vil nedjustere vurderingen av nettsteder som ikke er mobilvennlige.

Nå skulle egentlig ikke dette innlegget handle så mye om mobil, og effekten mobilbruken har, men etter hvert som jeg skrev dette så dreide mye seg om mobil i mitt hode, og hvor viktig denne kanalen er i ferd med å bli for de som driver nettbutikk i dag, og som ønsker å være med i morgendagens landskap. Er det en ting vi vet om fremtiden så er det at den er usikker, men jeg vedder på at du leser om det mens du er på vei til jobben, rett etter at du har handlet noe hverdagslig på mobilen din.

Kilder

Forrester Research Online Retail Forecast, 2012 to 2017 (US)

IBM Online Retail Index

Forrester Research Web-Influenced Retail Sales Forecast, 12/09 (US)

The state of retailing online 2015: A Shop.org study conducted by Forrester Research

InRiver PIMPoint 2015 konferansen

http://googlewebmastercentral.blogspot.no/2015/02/finding-more-mobile-friendly-search.html

http://googlewebmastercentral.blogspot.no/2014/11/helping-users-find-mobile-friendly-pages.html

Publisert