uke 8

Facebook på storshopping, UI vs. UX, kjøp øl – redd bier! Her er ukens beste innhold.

Ukens kioskvelter er at Facebook kjøper WhatsApp for 19 milliarder dollar, ca. 115 milliarder norske kroner. Husk, vi hevet øyenbrynene i overraskelse allerede da Instagram ble kjøpt for én milliard dollar. Oppkjøpet skjer fordi Facebook elsker store brukervolumer, vekst og emerging markets. Direktemeldingstjenesten WhatsApp har 450 millioner brukere (mange av dem i Asia) og en vekst på nesten én millioner brukere pr. dag, og passer derfor kriteriene godt. Mashable forklarer her mer om hva WhatsApp er, og E24 har snakket med norske eksperter om oppkjøpet.

Følger og liker du kommunen din? Ikke? Vel, de er nok til stede i sosiale medier, skal du se. Rapporten Sosiale kommuner 2013 tar for seg norske kommuner og fylkeskommuners (vi må ALDRI GLEMME fylkeskommunen!) arbeid med sosiale medier. Undertittelen er «Omfattende, men fragmentert». Som om sosiale medier noen sinne har vært noe annet.

Mer fra oss nordboere:

bier uke 8

Hva med Making Waves, da?

Denne uken har Felipe skrevet om hvordan Xamarin kan brukes til å dele kode på tvers av plattformer. Jarle og David har vært på finansbransjens innovasjonskonferanse Finovate; her er de viktigste trendene oppsummert. Torsdag 6. mars åpner Making Waves dørene for å bli bedre kjent med nye teknologer: her kan du melde deg på Åpent Teknologihus!

Design, trender, haute couture

New York. A melting pot or a pot of stew? Uansett, metroen er en interessant tumleplass for tjenestedesignere. Nå er det første interaktive metrokartet installert i New York, og anonyme hjelpere klistrer opp ulovlige skilt som viser deg hvordan du fikser pendlingen så effektivt som mulig.

facebook vet en del uke 8

Handel og teknologi

Lesbart og smart

Viljestyrke og kognitive anstrengelser henter energi fra samme sted, skriver Kathy Sierra. Og derfor burde vi la brukerne våre slippe å bruke energi på å ta valg. For da småspiser de på seg uheldig BMI, argumenterer hun. Omtrent.

Lett på fot inn i helgen

Vi prøver å bli ferdige med Mission Norway, men vi er jo tvunget til å se på TV2 i disse dager, så vi fortsetter å rase over de pinlige stereotypiene og han grinebiteren med hengegeip. I den andre enden av skalaen finner vi Skandiabanken, som skriver dikt på rim (men uten rytme). Når banken ikke frister oss med clip-art og poesi skyter den informasjonsfilmer:  Egne ansatte foran et reasonably priced videokamera – on locationSjekk gjerne statistene i denne videoen her!

Og ellers, da?

slideshow uke 8

God helg!

Publisert