uke50

uke 50

Oppsummering av 2013, Oslos nye kino, UX-nerding, inspirasjon for offentlig sektor og en menneskehale(!) til din smarttelefon. Dette har vi lest, delt og diskutert i uken som gikk.

Her på berget har TV2 fått nye klær. Kleent, responsivt og touchvennlig både i innhold og meny. Bra! Skjønt man trengte kanskje ikke bruke alle farvestiftene i penalet. Eller som Haakon Halvorsen formulerte det:

«Lenker er ikke til pynt og hvis man først skal pynte er det viktig at man holder seg til få og tydelige varianter som gir mening for brukerne».

(Mon hvordan juletreet ser ut hjemme hos den usability eksperten).

Fikk du med deg kodetimen? Og husk du kan aldri begynne tidlig nok. Blir 2014 året vi endelig skal få en slik oppfordring fra Erna?

Året som gikk

Tradisjonen tro oppsummerer internetts kjemper året som gikk. YouTube har lagt ut sin 2013 in Rewind. Siden vi nordmenn synes det er ekstra stas at verden legger merke til oss, er 2013 en höjdare med både revestreker og harlem shakin’ i Bardufoss på listen. Med litt mindre tant feat. fjas oppsummerer Twitter også året som gikk, måned for måned.  2013 har også bragt med seg noen skuffelser og dette har vært året flere av kjempene har famlet med nyvinninger. Facebook Home, HTC One, Moto X, iPhone 5C og Surface RT har alle vært substansielle satsninger uten at det har tatt av i markedet.

The Verge har også laget en fin sak. 50 folk som endret verden i stort og smått det siste året.

Gov.uk – fordi de flinkeste fortsatt er flinkest

Jadajadajada, vi maser mye om Gov.uk. Men det er også fordi de gjør så fryktelig mye riktig. Og ting som vi egentlig kunne fått til her hjemme også. Denne uken anbefaler vi å sjekke ut styleguiden deres. En veiledning i hva slags språk som kommuniserer med borgerene og hvordan man faktisk finner ut hvilke begreper folk bruker.

Screenshot 2013 12 13 11.42.40 uke 50

Ukens anbefaling – Exposure.so

Fotofile er stadig på en hvileløs jakt etter et digitalt hjem for sine selvtitulerte mesterverker. Flickr kom og gikk (og kom delvis tilbake), 500px skjønte at foto handler om mer en thumbnails, mens Facebook/Instagram/Snapwhatever til syvende og sist er der alle folka er (og 99% av internetts bilder blir delt). Fotonerden er likevel ikke fornøyd. Derfor var vi først i køen da Exposure fra Elepath begynte å gløtte på døren. Exposure fokuserer ikke på enkeltbildet eller albummetaforen. Tanken er å legge til rette for fotonarrativerjeg har laget et eksempel her. Sjekk også Geir Arnes bilder fra en researchtur vi var på med NSB denne uken.

Den gode nyheten er at Exposure nå har åpnet for alle – sjekk det ut, her er det gjort fryktelig mye riktig. Alt fra drag-and-drop editoren på baksiden til de små animasjonene i front.

Men nå: Reklamepævvse

Eller vent, hva var det Petter Gulli sa på 8 minutes, igjen?  Hør, hør – vi ønsker oss også en verden hvor man jobber mer med nyttige tjenester. Men kommunikasjonskonsepter kan gjøres på måter som gjør at vi snakker om det og deler det videre. Denne uken var det West Jet som traff innertier med sitt julestunt.

Skjønt nå snakker vi om de tingene som går nye veier også. Som da Burger King i Norge kastet fansen på dør og insisterte på at det bare er ekte venner som betyr noe for dem. Og ga bort noen burgere. Fra McDonald’s.

Et par analoge godbiter må også med. Denne uken likte vi denne etiquette-kampanjen på Paris-metroen. Men så er disse franskmenna et høflig folkeferd også.

Her er 2 artikler å hive på leselisten til helgen – hvorfor upworthy gjør det fryktelig bra om dagen (spoiler: det er ikke billige SEO-knep) og denne om hvordan alle snakker så varmt om kreativitet, men innerst inne liker vi det ikke.

Stalltips til julegaver

Mor har nok smykker og far har slips, i år er det Tessel og Berg Cloud som bør ligge under treet. Men hva vi skal vi gi til barna, spør dere? Glem Fischer Price, prøv heller:

Litt UX-nerding

Om betydningen av det første valget vi gjør når vi kommer til en side. Om bruken av breadcrumbs på e-handelssider. Om hvilke skills som kreves av en UXer og om hvordan løsninger for tilbakemelding kan gjøres bedre.

5 kuriøse fra roteskuffen

High Five!

Publisert