uke 5

Karaktersystemer for ansatte, Facebook Paper og typografisk korrekte briller. Dette har vi lest, delt og diskutert i uken som gikk. 

Det har vært mye snakk om bruk av karakterer på ansatte i pressen i det siste. Vi var én dag unna å innføre det samme i Making Waves og ba vår HR-direktør Hans Olav fortelle historien om hvordan det gikk. Maria diskuterer fremtiden for interaksjonsdesigneren, Lars har lest rapporten som ble sluppet på personverndagen og Kenneth ristet et AngularJS-knep ut av ermet.

Neste uke starter vi forøvrig vår meetupserie ‘Thinkers & Makers’ – meld deg på her.

Vil vi egentlig ha Facebook Paper?

Denne uken slapp Facebook sin nye tjeneste Paper – en flipboardlignende visning av bilder og nyheter fra din feed. UI’et har en klar signatur og ikke overraskende er det en av våre favorittdesignere – Mike Matas som står bak. (Han kom inn da de kjøpe Push Pop Press for noen år siden).

Som ved kræsjlandingen Home er kritikerene raskt ute med å påpeke at ingen har så pene venner, gjør så spektakulære ting og tar så bra bilder. En sniktitt inn i designeres feed viser at det ikke er så langt unna hans virkelighet, men blir den overførbar til vår?

Vi er mer skeptiske til at Facebook nok en gang lanserer et produkt hvor de later som dette er en fullstendig reklamefri verden. Vi trenger ikke å se Idar Vollvik bælje i videoen, men vis oss gjerne hvordan det er tenkt.

Vi får se om et år. Om det er starten på et nytt format for Facebook, eller om det havner på denne kirkegården. 

Topp 10 i uke 5

  1. Både Elkjøp og Expert har blitt utsatt for falske instagramkonkurranser.
  2. Norske Harvest tenker seg til utlandet. (heia, heia) 
  3. UX done right, innholdsfortegnelse på tannkremtube
  4. Er det letter å scrolle enn å klikke?
  5. Nord Korea lager eget OS, det ser kjent ut.
  6. Google dropper CSS-regions 
  7. Du trenger kanskje ikke JQuery 
  8. 14 heite e-handelstrender for 2014 
  9. Gode råd om å holde presentasjoner på iAllenkelhet 
  10. Fifty Three har 1:1 forhold mellom utviklere og designere 

 

Hej, Digge

The North Alliance har vi en egen talent scout som heter Digge Zetterberg. Hun samler også på bra ting fra interwebz hos svenske Resumé og her er tre gjesteskvulplenker fra henne:

H G TypeGlasses uke 5

Fint, rart og gøy

Jammen fant vi ikke flere artige rariteter da vi ryddet internettboden denne uken. Vi liker de nye opplæringsvideoene til Vimeo og denne Google Autocomplete-øvelsen: Hvorfor er [europeisk land] så… 

Vi humret litt av denne Bic-reklamen og ristet på hodet over merkevarers overdrevne tro på at det eneste folk vil om morgenen er å ‘engage with the  brand’ – hvem har tid til slikt?

College Humor laget en video av Google som saksbehandler på et kontor og denne telefonkonferanse-parodien virket også så alt for kjent.

Vi er mange fotonerder hoss oss, men setter seff også pris på at noen anmelder hipsterkvalitetene ved et kamera og til slutt: selvfølgelig er det en svært tett sammenheng mellom briller og typografi 

God helg.

Publisert