uke 40

Ello-kapitalisme, ros til Windows 10 og fantastisk, døv humor: Her er ukens beste innhold!

Hvis du håpet at Ello var noe vi nevnte i forbifarten i forrige Skvulp må vi skuffe deg!

Ello er på alles lepper, og mottar 38.000 invitasjonsforespørsler i timen.  Norske eksperter kjøper ikke Ello-hypen, skriver Kampanje, mens Karl-Fredrik Tangen sier til Aftenposten at «Ello ser ut som et forsøk på å starte sosiale medier med utgangspunkt i kulturell kapital. Det minner slik sett om det norske Underskog

Sammenligningen er relevant. Men der Underskog i mange år har vært et annonsefritt alternativ til dårlig service på Kafe Oslo på Litteraturhuset, kritiseres Ello allerede nå for å ha kommersielle baktanker. Ello er nemlig finansiert av venture-kapitalister, en finansieringsform bloggeren Aral Balkan mener stemmer dårlig overens med Ellos radikale manifest.

Når dagen er omme er det likevel DN-journalist Anne Gunn Halvorsen som oppsummerer Ello aller best:

– Å logge seg inn på Ello kjens som å vere 19 år og komme inn på Mono klokka 22:00 ein fredagskveld. Du bare YESSS og så «…men what to do..».

Fra yours truly

Også vi har forfattet godsaker denne uken. Trine har skrevet om en prosjektleders hverdag, Graham har blogget om merkevarer i en digital virkelighet, og Elisabeth har delt et referat fra eHandelsdagen.

Nærnytt

Ti favoritter denne uken

  1. «(…) much of that Windows 8 market comes from preinstalled systems sold to often confused consumers.» Men nå er startknappen tilbake! Mashable roser Microsoft for Windows 10, som ble annonsert og sluppet i en prøve-versjon denne uken.
  2. Vi elsker apps, men laster sjelden ned nye
  3. Du har ikke 15 prioriterte oppgaver
  4. «You’re my favorite client» er ute i bokhandelen
  5. Henrik Kniberg om Spotifys ingeniørkultur
  6. Ny app gir deg digitale post-it-lapper
  7. Helge Tennø om Jobs to be done
  8. 13 måter designere ødelegger presentasjoner
  9. Pics or it didn’t happen. Om livet med GoPro
  10. Finland redesignet:

Gøyale greier

Vi har sett mye morsomt denne uken. Ways to get into advertising-generatoren gir oss nyttige råd for å lande reklamedrømmejobben. John Christian Elden gjør en uforklarlig opptreden i en lummer video for Juslink. Eirik Norman Hansen, markedsdirektør i digitalbyrået Creuna, har oppskriften for å redde norsk landbruk: «Like» en ku. Og Elon Musks «It’s time to reveal the D» skapte mye glede på Twitter.

Det morsomste vi har sett på lenge er likevel Kim Roars gif-blogg, som gir oss et virkelig unikt innblikk i livet som døv.

God helg!

Logobilde: blmiers2 på Flickr

 

Publisert