uke 37

uke 37

Apple-klokken, Schibsteds digitale transformasjon, junior-designer vs. senior-designer. Her er våre favoritter fra uken som har gått!

Det er september og Apple har sluppet telefoner som er litt bedre enn i fjor. Ingen overraskelse der. Med to nye størrelser ser vi lignende situasjon som på Android, skillene mellom telefon og nettbrett viskes ut og behovet for dynamiske grensesnitt i både web/app er viktigere enn noen sinne.

I likhet med andre store teknologileverandører annonserte også Apple at de har et håndleddsalternativ på vei ut. De kaller det en klokke, men like lite som iPhonen er telefon i dag vil dette være en klokke i fremtiden. Det handler mer om å ønske en liten datamaskin på håndleddet, enn å bytte ut arvegodset du har gående fra før. Parallellen til den første iPhonen er også lik i at dette er mer en hypotese enn modent produkt. Vi er minst tre iterasjoner unna av at dette begynner å finne formen. Joacim Lund skriver godt om hvordan Apple igjen ligger an til å endre måten vi kommuniserer på og hvilke verktøy vi etter hvert vil ta for gitt.

Det mest interessante fra tirsdagen var Pay. Dette kan bli spennende og nå ser vi hva den egentlige planen med Touch ID er. Med alle de viktigste partnerene/distributørene om bord og skalen Apple også har, kan dette virkelig ha en sjanse til å få fart på mobilbetaling. Bloggens ene redaksjonsmedlem så det nok komme, men må spise ett stykk hatt nå som Apple er i markedet med en NFC-telefon.

En del lot seg ikke overvettes begeistre av selve utseendet til Apple Watch. Mange av dem flokket i stedet til Twitter for å glede hverandre med å kommentere «Scarf Guy» som på et tidspunkt dukket opp under Apples presentasjon.

appleskjerf uke 37

7 fra uke 37

  1. Luke Wroblewski deler «Mobile & multi-device lessons learned» med oss
  2. Junior-designere vs. seniordesignere
  3. Acompli anbefales om du liker iOS-appen Inbox OG ønsker Exchange
  4. Ryanair har gjort det utenkelige: Lansert en god bookingløsning
  5. Patch-basert prototypeverktøy for interaksjonsdesign
  6. Content-to-chrome-ratio, slik Nielsen Norman Group ser det
  7. Schibsteds digitale transformasjon

Lettest og lystigst denne uken? Javazone, som ble arrangert denne uken, la som vanlig mer vekt på morsom markedsføring enn … noe annet:

God helg!

 

 

Publisert