uke35

uke 35

Skvulping i det norske mediebassenget, Hyperlapse, native advertising og høstens vakreste sms-app. Dette og mye mer har vi lest, delt og diskutert i uken som gikk.

Kulturdepartementet har i disse tider den såkalte NRK-plakaten ute på høring. Ikke overraskende svarer nettavisene med at de synes NRK skal holde seg til gamle kanaler og ikke sysle for mye med internett (som skal være forbeholdt dem som egentlig drev med papirpublikasjoner?). Mens fra benkeradene på siden maner Hegnar nettavisene til å glemme alle mekanismer internett kjennetegnes ved og legge det hele bak en låst dør. NRK har også hevet sitt eget svar i potten. La oss hvertfall krysse fingrene for at denne type teknologieksperimentering får fortsette.

Aftenposten er ute med nytt eksperiment denne uken – #måvite etter modellen fra Evening Edition og Daily Brief. Vi leste også med fornøyelse denne dekningen av Norske musikk start-ups og noterte oss en ny, norsk pris for digitale tjenester.

Samtidig var vi mindre begeistret for nettbutikker som justerer priser basert på din nettleserhistorikk.

Selv feirer vi flere nye prosjekter som er live. Blant dem Den Norske Kirke, Matstart nå som det er skolestart og Get Set – appen som skal bidra til skadeforebygging, lansert i forbindelse med ungdoms-OL i Nanjing.

Vi kickstarter også høsten med faglige arrangementer. September byr blant annet på seminarer om intranett,  universell utforming og e-handel.

Hyperlapse

Hyperlapse er kort fortalt en slags blanding av stop-motion og fortfilm gjort kjent de siste årene gjennom forskingsprosjekter fra blant annet Teehan+Lax og Microsoft. Denne uken slapp Instagram kameraappen Hyperlapse (…og jammen har’em ikke vært i Bergen for å spille inn promo).

Det er usedvanlig godt håndverk og vi noterer oss to interessante trender dette spiller videre på – debundlingen mange av de store plattformene gjør. Fremfor at hyperlapse er en funksjon bakt inn i Instagram og at Instagram flytter inn i Facebook jobber man heller med hvordan produktene spiller sammen i økosystemet. Det gjør at man ikke trenger noen login eller blir bedt om å følge noen venner i Hyperlapse, derimot kan du dele til Instagram/Facebok (surprise!).

Grensesnittsmessig ser vi også hvordan alt chrome er borte og det som gjenstår er nær direkte interaksjon rett i det du filmer. Vi digger’e.

Ps. Du finner tusenvis av eksempler på resultater hvis du følger hæsjtæggen #hyperlapse.

Topp 5

  1. Som illustrert i toppen,  her er en representasjon av dingsene som er koblet på nett. En ganske umiddelbar påminnelse om internetts slagside mot den vestlige verden.
  2. The Verge har tatt for seg VR – historikk og roadmap 
  3. Redegjørelse for CSS på Medium, en av våre store idoler produktmessig
  4. Tanker fra den siste genereasjonen som husker livet før internett 
  5. Og stemmer det at folk flest ikke laster ned apper? Samtidig som bruken av apper er skyhøy

Trust me, I’m in advertising

I begynnelsen av denne måneden hadde John Oliver et kraftig utfall mot såkalt Native Advertising (vi kjører en encore på denne fra tidligere skvulp). Nye rapporter viser også at det går på tiliten løs hos leserene og man spør seg hvorvidt de økte inntektene forsvarer dette tilitsbruddet. Litt på siden, men likevel relatert til samme problemstilling – PFU var krystallklare i sin dom som understreket at journalistikk og andre interesser må holdes fra hverandre. Ellers taper alle.

Speaking of på siden, Facebook har også fått nok av clickbait-spammen som har strukket tentaklene sine inn i feeden til brukerene.

Men vi trenger gode, forutsigbare modeller for å finansiere journalistikken og da trenger vi nye tanker om hva reklame på nett er og kan være.

«News isn’t broken. But the business model that supported it during the twentieth century certainly is. While there’s been plenty of innovation on the news production side there’s been comparatively little on the advertising side. We saw the first banner ads 20 years ago and they largely look the same today, just with much worse click rates.»

3 fine ting til helgen

Vi kan ikke ende fredagen i mediedystopi, la oss runde av med litt smågodt. Men siden internett er som Godislåven og det er SEK 3,90 for hektoen, har vi plukket ut de beste bitene så du slipper å forspise deg. Her er de tre fineste tingene vi så:

Ps. minner om at vi også deler lenker hver onsdag fra vår interne delingsfrokost ‘Nei, så sjukt bra’ – sjekk tømblr’n her.

God helg

Publisert