uke 21

Facebook frir til nettavisene, forlagene får e-bokrefs, MonYay! forbedrer mandagene, DrumPants er tilbake. Her er ukens beste innhold!

Denne uken er det Facebooks «Instant Articles» vi har snakket om. Ideen er å la mediehusene publisere nyhetsartikler rett i Facebooks iPhone-app. Dermed laster artiklene langt raskere enn de mange sekundene det gjerne tar å laste en nyhet på mobil i dag.

Mediehusene møter nyskapningen med skrekkblandet fryd: De fleste nettaviser får i dag en betydelig andel av trafikken sin fra Facebook, og nå blir brukeropplevelsen bedre. Det er alle glade for.

Samtidig mister nettavisene kontroll: De må samarbeide med Facebook om annonser, og ettersom nyhetene vil bo i lesernes Facebook-feed får de færre insentiver til å besøke nettavisenes forside. Når leserne blir værende på Facebook eksponeres de for langt mindre av det andre innholdet til nettavisen (om noe), og det blir vanskelig å promotere betalingsløsningene.

NiemanLab spør om mediehusene samarbeider med Facebook fordi de tror det lønner seg – eller fordi de har gitt opp. Nederst i artikkelen kan man lese en interessant, mulig parallell: Maskinvareprodusenten Asus tok innersvingen på Dell etter at sistnevnte hadde outsourcet mer og mer av kjernevirksomheten sin til Asus.

I Norge er både Schibsted og Amedia skeptiske til Instant Articles; utviklingsdirektør Pål Nedregotten i Amedia mener at leserne som kommer fra Facebook er langt mindre verdt for nettavisene enn andre lesere.

Ellers da?

Dave McInnes viser hvordan de første ni månedene som Creative Director i Making Waves har vært. Rasende bloggere stanset ikke palmeoljesalget til Freia og det er fortsatt ingen åpenhet om de norske PR-byråenes kundelister.

Dessuten: Forbrukerrådet mener vi har for høye e-bokpriser i Norge. Bergens Tidendes Mikal Hem mener bokbransjen har skylden for at vi ikke leser flere e-bøker. Men vil vi egentlig lese e-bøker? Veksten i e-boksalget har stanset i USA, men stabilisert seg på et mye høyere nivå (23 prosent av markedet) enn i Norge (1 prosent). Kjør debatt!

drumpants uke 21

Åtte lenker om design og teknologi

  1. Folk flest lar seg forvirre av hamburgerikonet
  2. Smartklokken er ikke en liten telefon, mener Nielsen Norman Group
  3. MonYay!, triveligere mandager ved hjelp av design
  4. White space i interaksjonsdesign
  5. I dybden på Facebooks visuelle identitet
  6. Brukeren: Det er min mor
  7. Kuratert liste over gode Sketch-ressurser
  8. DrumPants er tilbake, denne gang i versjon 2.0, som er open source

Tre interessante lesesaker og litt god reklame

  1. McKinsey kjøper Lunar. Om byråifiseringen av designtjenester
  2. Fedre, la døtrene deres få være prinsesser, skriver Sara Chipps
  3. Et dypdykk inn i Andreessen Horowitz, Silicon Valleys mest omtalte investeringsfond
  4. Stem på dine favorittreklamer de siste 10 årene

Hyggelig lavterskel-design med musen

Helt på tampen

Søker du med Ecosia bidrar du til at trær blir plantet. Du finner mer informasjon om søkemotoren her.

God helg!

Publisert