skvulp_13

uke 13

Årets (tiårets?) beste presentasjon, Facebook lar deg sende penger, test nettsiden din med The User is Drunk. Her er ukens beste innhold!

Denne uken kunne Skvulp handlet om kun én eneste video.

Skjønt, video på nett? Skal litt til før man orker å se ferdig, hm? «Denne må du se», sier de, men det vet du jo at du ikke må. For videoen innledes med en høylytt reklame for Canal Digital, er dårlig produsert og poenget er gjemt helt på slutten. Du får aldri tilbake de seks minuttene du «måtte» se.

Denne uken må jeg likevel anbefale å bruke 15 minutter på en video. Ja, jeg vet, det er VELDIG lenge. Men til gjengjeld er den eksepsjonell.

Scott Galloway er markedsføringsprofessor ved Stern School of Business i New York. Han er også en blanding av auksjonarius og tørrvittig forsker. Galloway bruker sine 15 minutter på å analysere de fire viktigste teknologiselskapene akkurat nå: Amazon, Facebook, Google og Apple. Ved hjelp av svært gode data og en helhetlig tilnærming gir han tommelen opp eller ned for selskapenes utvikling i tiden fremover.

Galloway er en sitatmaskin, men selv om presentasjonen er både heseblesende, imponerende og morsom – så er den også viktig. Du vil føle deg langt klokere etter 15 minutter! Og kanskje vil du, som meg, se den på nytt. Her:

Var det noe mer? Joda; vi, for eksempel, har ikke ligget på latsiden:

Ti favoritter

  1. Dette tenker bilprodusentene om at Apple kanskje går inn i bilmarkedet
  2. I den nye økonomien er du enten isolert … eller en tjener
  3. Explorer får likevel ikke ny nettlesermotor
  4. Slack tar knekken på IRC
  5. Facebook har avholdt F8-konferansen sin for utviklere, og den største nyheten er at Messenger er i ferd med å bli en kommunikasjonshub, der du for eksempel kan sende penger til venner
  6. Briller som lar fargeblinde se farger
  7. Marginer. Feilen mange designere gjør.
  8. Scribble Tone gir deg FF Chartwell, en «font» som lar deg designe grafer
  9. Makeovr er det lille ekstra for hjemskjermen på iPhonen din
  10. Hugo Liu karlegger smaksvanene våre

Morsomt denne uken

God helg!

(ukens logo er hentet fra profilen @alfrune på Twitter, som igjen har hentet bildet fra NRK Østlandssendingen, som høyst sannsynlig har fått det tilsendt fra en privatperson.)

Publisert