skvulp_45_ferdig

uke 45

Nye Norrøna.com, Twitter på børs, Telenors tryllestøv og luktvarsling på mobilen. Her er top of the pops av ting vi har delt og diskutert i uken som gikk

Denne uken feiret vi (ubeskjedent) lanseringen av nye Norrøna og markerer med det en ny standard for e-handelsløsninger, nemlig en Minimal Viable Product, levert på rekordtid, men samtidig responsivt design fra dag 1.

norrona responsiv uke 45

Og hvorfor er responsivt vesentlig? Ifølge TNS Gallup har nå over 78 % av den norske befolkningen en smarttelefon (Q1 2013). Smarttelefoner og nettbrett påvirker i stor grad hvordan vi finner og bruker innhold. Kundene forventer å finne det samme i alle kanaler. Undersøkelser viser også at så mange som 80 % bruker mobiltelefonen for å gjøre undersøkelser før de handler, og at 40 % gikk videre til en konkurrent fordi den mobile opplevelsen var for dårlig. Digitale løsninger som er dårlig tilpasset mobile kanaler fører til at man mister kunder.

Stadig flere ser også at responsiv design av nyhetsbrev er viktig – opptil halvparten av disse åpnes nå på smarttelefoner.

twitter ipo 640x426 uke 45

En annen stor sak denne uken var selvfølgelig at Twitter tok over New York Stock Exchange (for én dag). Det er ikke mer enn syv år siden Dorsey & Co lanserte Twitter. Som seg hør og bør hadde de selvfølgelig med et par tilfeldige twitter-brukere og Kaptein Jean-Luc Picard da de åpnet børsen med et #Ring.

TWTR startet med 26 dollar per aksje, men var oppe i hele 50 dollar i går – i sterk kontrast til Facebooks omtrent motsatte børsintroduksjon. Twitter ble verdsatt til 18 milliarder dollar ved børsnoteringen, og endte i går med en markedsverdi på 24 milliarder dollar. På tross av at de så langt i år gått med 134 millioner dollar i minus. Ifølge analyser forventes Twitter å selge reklame for en halv milliard dollar i 2013.

Andre saker vi har lest og delt denne uken

Utviklingen innen mobil betaling går raskt fremover, og noen har endelig satt det i et velkjent system:

SUBWAY MAP MCOMMERCE 640x431 uke 45

Design lønner seg

Ellers registrerer vi med glede at stadig flere ser at design lønner seg. Ved hjelp av metoder innen tjenestedesign gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) har Oslo Universitetssykehus kuttet ventetiden med 90 % for utredning av brystkreft!

Andre deler av det offentlige lener seg også i riktig retning. Vår nye moderniseringsminister åpner nå for digitalisering av tinglysning. Det skal føre til at tinglysningen kan ta minutter istedenfor dager, og forhindre at lastebiler frakter over 5000 (!) dokumenter hver arbeidsdag. Vi får bare håpe de tar lærdom av Jonas Söderström og ikke lager enda et «Jævla drittsystem» som skaper frustrasjon.

Telenor på sin side, satser på tryllestøv for å tjene inn investeringene i infrastruktur:

tryllestov uke 45

Kanskje luktvarsling på mobilen kan bidra?

Denne redaktøren vet i alle fall om én far som hadde satt pris på flere av varene i Lofoten-konseptet. Og neimen er det ikke farsdag på søndag.

farsdag uke 45

God helg!