Skvulp41

uke 41

Det som får oss til å klikke på nett, bedre alternativer til reklame og en fascinerende presis fremtidsvisjon fra 1967. Her er det beste av det vi har lest, delt og diskutert i uken som gikk.

Hva får deg til å klikke? BI har forsket på effektive overskrifter. For oss som jobber i pressen (sic!) er det ikke så mye nytt under solen her, men Linda Lai og Audun Farbrot har uansett samlet en nyttig oversikt over hva som funker: Jepp, det er vanskelig å motstå raske løsninger, lister og personlig relevans!

Vi har bidratt litt denne uken vi også. Vår egen Ingjerd Straand Jevnaker har skrevet om hvordan gode merkevareopplevelser kan ha bedre effekt enn reklame, og Johan Høgåsen-Hallesby har skrevet om mobil lønnsomhet for INMA.

Denne uken har det vi fått øynene opp for nettbokhandelen ebok.no, som selger ebøker og lydbøker. Disse har vi tro på. Schibsted i ryggen gir dem muskler, og de er ikke like fanget i modeller/tankesett som flere av bokhandlene/forlagene. Og de har en killer feature: De fleste bøkene kan du lese akkurat hvor du vil: Egen app, iBooks, Kindle etc.

Design og brukeropplevelser

  1. Touch-skjermer for blinde
  2. Let there be iPhone. NYT-artikkel om tiden frem mot den første mobilen fra Apple.
  3. Øvelser for å etablere en felles design-plattform
  4. LukeW fortsetter arbeidet for å forbedre netthandelsopplevelsen
  5. Standin.io og Framerjs.com: Tjenester for hurtig prototyping rett fra Photoshop
  6. Rythm & Grid

IKT og EDB

  1. Verbenes harde kår i Javaland
  2. URL-en som app
  3. Bentobox – samling av kodelæringsressurser for alle (som vil lære å programmere, da)
  4. For alle oss kart-elskere: Verden er delt mellom Internett-giganter. Og her er en oversikt over hvilke amerikanske nettaviser som leses hvor – live.
  5. Twitter skal børsnoteres. Men kommer tjenesten noen gang til å bli mainstream?
  6. Gla’nyhet: T-mobile innfører global, gratis dataroaming

Krimskrams

Fredagssnop fra den digitale godteposen

God helg da!