Skvulp uke 48

uke 48

Aftenpostens betalingsløsning og Facebook som hullet i muren, Hans løser sykkelproblemer i Oslo og følsomt-rasende menn på Twitter. Vi har samlet ukens beste innhold for deg!

Ja, da var happy hour over for denne gang: Aftenposten har lansert betalingsmurVi skrev om dette i september:

Hvorvidt Aftenposten vil lykkes med betalingsmuren koker uansett ned til om de klarer å lage et uunnværlig digitalt produkt, som folk derfor vil betale for. Vi har jo begynt å betale for musikk igjen, så gratisvaner kan vendes, bare tjenesten er god nok.

Men musikk-analogien holder ikke helt. Vi slipper nemlig å tegne separate abonnementer hos Universal, Sony og Tylden for å høre musikken deres, det holder med Spotify eller Wimp. Hvis alle nettaviser gjør som Aftenposten – som tar 199 kroner pr. måned – vil opprettholdelse av dagens nettavis-vaner fort koste opp mot tusenlappen pr. måned for mange av oss. Da vil vi måtte velge én eller et par nettaviser, og da … da blir det jo nesten som i gamledager, med én avis på frokostbordet!? Hm.

Slik trenger det ikke bli. Anders Brenna, forretningsutvikler hos Knowit, har lenge vært en artikulert motstander av betalingsmurer i norsk presse. Han har skrevet et veldig interessant innlegg i Kampanje, der han mener Aftenposten underminerer lesernes betalingsvilje ved å gjøre avisen gratis tilgjengelige via deling. Ved å la leserne få tilgang gratis via Facebook, flytter Aftenposten stadig mer av trafikken til Facebook, en utvikling som marginaliserer norske nettaviser, skriver Brenna. Apropos Facebook – la oss stikke hodet inn der og se hvordan noen random kids reagerer.

Kanskje er det sosiale aggregering av nyheter som blir fremtidens viktigste nyhetskilde? Hm igjen!

Fra eget bryst

Denne uken har vi publisert ekstra mye spennende stoff her på bloggen.

Og ikke minst, vår flinkiskollega Hans Alexander Huseklepp har vært med på å tegne ut hvordan Oslo kan bli som sykkelby – og kommunen kjøpte inn ideen deres! Les mer om konseptet på Fett Om.

Kommunikasjon som funker

boards uke 48

God, dårlig og morsom webdesign

Digitale forretninger

Fast Company har samlet inn overraskende statistikk fra sosiale medier. Hvilken aldersgruppe er den raskest voksende på Twitter, for eksempel? 55-64-åringer …!! Samme overraskelsesmoment er det i nyheten om at Amazon har flere mobile only-brukere enn Facebook! Da har man gjort netthandel riktig, vil vi mene.

Annet vi har likt å lese

Seks lune lenker

  1. Microsofts fine GIF-maker-verktøy
  2. Animasjon av de ulike Dr. Who-ene fra opp igjennom årene
  3. Helvetica, The Perfume. Men en duft av absolutt nada.
  4. JPMorgan innser at sosiale medier ikke er greia for dem
  5. Vooza – endelig en parodi-startup med nydelige, svulstige videosnutter om seg selv … for eksempel denne om culture.
  6. @Har_mest er ukens beste parodi-konto. Og har flere følgere enn originalen @HarvestMan1.

harmest uke 48 harvest uke 48

Ikke så greit å vite hvem som parodierer hvem, nei!

God helg!

Publisert