uke 38

Vil Aftenposten lykkes med betalingsmur? Hva handler iOS7 egentlig om? Og reaksjoner ekte mennesker aldri vil ha på ditt nye produkt. Vi har samlet ukens viktigste digitale innhold for deg. Igjen.

Denne uken har det skjedd 3 spennende ting

Aftenposten, landets største papiravis, har nå annonsert at de vil legge innholdet sitt bak en betalingsmur i november. Modellen låner de fra New York Times, og du vil kunne lese 8 saker i uken før du må begynne å betale.

Hypotesen til Aftenposten er at dette ikke vil føre til fall i trafikkvolum (viktig for reklameinntektene), samtidig som man motiverer til abonnement (brukerbetaling). For foran eller bak muren er reklame fortsatt den viktigste inntektskilden, så vi må ikke forvente annonsefrihet fordi om vi betaler på nett.

I motsetning til VG, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen vil Aftenposten legge ut alt stoffet på nett, og kan dermed ivareta en mer helhetlig redaksjonell profil enn dem som skiller mellom gratis og betalt stoff. Den ideen liker vi.

Men hva gjør Aftenposten det øyeblikk de sitter på morgendagens største nyhet allerede på kvelden – går den ut til betalende nettkunder, eller vil redaksjonen holde igjen godsaken til papiravisen? Det vil være prøvestenen for hvorvidt redaksjonen er i et ekte «digital først»-modus.

Hvorvidt Aftenposten vil lykkes med betalingsmuren koker uansett ned til om de klarer å lage et uunnværlig digital produkt, som folk derfor vil betale for. Vi har jo begynt å betale for musikk igjen, så gratisvaner kan vendes, bare tjenesten er god nok.

forstall vs. ive uke 38

Denne uken dumpet iOS7 ned på iDingsene våre. Mange bryr seg mest om at det er visuelt flatt, men det mest spennende med det nye OS’et er at det aktivt bruker dybde som prinsipp. Den nye kalenderen er blant de beste eksemplene. Fremfor å gå fra side til side zoomer man opp og ned gjennom grensesnittet. Resultatet er økt forståelse av innholdets kontekst.

Der animasjonene før var stilistiske av typen «bla i papir», er de nå knyttet til interaksjonen i overgangene mellom elementer. Den nye tab-visningen i Safari er et annet eksempel. Fremfor å legge sidene flatt ved siden av hverandre vises de langs dybdeaksen i skjermen. Satt på spissen var iOS6 egentlig langt flatere enn iOS7 om man ser forbi dropshadow. Les forøvrig intervjuet med mannen bak det hele, Jony Ive.

gtav uke 38

Dataspillet Grand Theft Auto 5 (GTAV) ble lansert. Spillet har kostet $265 millioner (1,5 milliarder kroner) å utvikle og markedsføre, og er dermed verdens desidert dyreste dataspill. Var det verdt det? Kundene svarte ja med lommeboken – spillet ble solgt for $800 millioner bare første dagen. Mashable svarer også ja, med en euforisk anmeldelse. VGs Rune Fjeld Olsen gir spillet terningkast 6.

Hvor viktig er et dataspill som GTAV for oss som ikke er stuck i kjellerstuen de neste par ukene? Det er ikke bare prislappen som viser at dette spillet er et betydelig kulturprodukt; GTA-serien er spekket med referanser, humor og historier som overgår forventningene vi ville hatt til en Hollywood-storfilm. Antagelig den beste underholdningen som noen sinne er laget kun for digitale kanaler.

Annet vi har lest, delt og diskutert

  1. Fingeravtrykksteknologien til Apple kan besvare tørsten vår etter enkel pålogging og netthandel
  2. Kollega Johan Brockfield har skrevet om at det vanskelig å overbevise kundene om at det er bedre å bruke pengene på gode tjenester enn radioreklame.
  3. Kravene til digital tilgjengelighet, WCAG, blir stadig viktigere å følge. Her er seks tester for tilgjengelighet på nett som til og med morra di klarer
  4. Elkjøp har byttet logo for første gang siden 70-tallet. Orkla har også byttet logo! Og Aftenposten har fått ny meny.
  5. Microsoft spådde fremtiden, fikk helt rett – men glemte å tilpasse seg fremtiden. Nå har de teamet opp med en mobilprodusent som begikk samme tabbe.
  6. Netflix bruker piratadferd for å velge ut innholdet sitt
  7. Hvis du gråt eller jublet av Frances Ha vil du like 40 Days of dating.
  8. Rask oppstart, MVP og feiling må ikke erstatte riktig research, skriver Erika Hall i Wired.
  9. Norsk ehandelsbarometer gir deg de siste stats’a fra norsk netthandel
  10. Kjenner du igjen disse typene fra Facebook?

Tre kjappe med smilerynkegaranti

High five!