uke3

Bølgeskvulp uke 3

Facebooks radikale, nye søketjeneste, trender for 2013 og Internetts sleipeste programmerer. Dette har vi lest, delt og diskutert den siste uken.

Facebook presenterte sin nye søketjeneste Graph Search denne uken. Det er lenge siden vi har diskutert en ny tjeneste like intenst, og her er noen av synspunktene våre:

  • Med Graph Search fortsetter Facebook å utvikle sitt sosiale operativsystem. Å bygge tjenester med utgangspunkt i ekte sosiale relasjoner og behov har vist seg å være en holdbar strategi. Men vil brukerne ha den sosiale transparensen som søket innebærer?
  • Glem navnet, forresten. Ingen kommer til å kalle dette Graph Search. Ingen.
  • MG Siegler i Techcrunch og mange andre gjettet på at Facebook nå skulle lansere en «Facebook-mobil». Men Graph Search blir ikke engang tilgjengelig på mobil med det første. Skulle ikke Facebook være et mobile first-selskap?
  • Dette vil bli det enkleste stedet å finne folk på Internett. Punktum. Suksessen til Graph Search kan imidlertid avhenge av om tjenesten også blir det foretrukne stedet å søke etter restaurant-anbefalinger, ny musikk og sladder. Stoler du mer på dine venner enn Google?
  • Graph Search er nok et uttrykk for at Facebooks hovedkonkurrent heter Google – og vice versa. Begge kjemper om å være utgangspunktet for våre digitale liv. Google er flinke til å tolke data, men har ikke klart å eie plattformen der innholdet skapes. Derfor laget de Google+. Facebook er den rake motsetningen: De eier plattformen der innholdet skapes, men de er dårlige på å tolke dataene. Derfor har de laget Graph Search.
  • Graph Search er ikke tilgjengelig som API med det første, men når det blir tilgjengelig snakker vi spennende tjenester!
  • Vi anbefaler Wireds dybdeartikkel om Graph Search. En liten fun-fact herfra er at mannen bak Graph Search tidligere har jobbet i Google. Og stått bak suksessen Google Maps og den kanskje enda større fiaskoen Google Wave. Så ja.

Vi har ikke kun interessert oss for Facebook denne uken, da. Thomas Baekdal skriver om hva vi kan forvente av 2013. Han skriver blant annet at sosiale medier har «blitt voksne», og at vi må regne med mindre lekenhet og eksperimentering i 2013. Når de to siste årene har gitt oss Instagram, Path og ikke minst Snapchat, er det vanskelig å se for seg at innovasjonen stopper opp. Mer om fortid og fremtid:

bendable Bølgeskvulp uke 3

Design

Og ellers da …?

Litt moro for unga til slutt

PdJUk Bølgeskvulp uke 3

Få med deg IXDAs meet-up om innhold

Content Meetup i Oslo 24. januar. Det er trangt om plassen, men et nytt og større lokale kommer forhåpentlig snart på plass.