Skvulp_21

uke 21

Aftenposten vil lokke unge til å stemme, dryppende søte Cola-kampanjer og nerde-økonomien. Dette har vi lest, delt og diskutert i uken som har gått.

Dugnad før valget

50 prosent av de stemmeberettigede under 30 år stemte ikke ved forrige stortingsvalg. Det vil Aftenposten gjøre noe med, så avisen har tatt initiativ til en kampanje for å øke valgdeltagelsen blant de unge ved høstens stortingsvalg. Dette skal oppnås ved å lage journalistikk om saker unge mennesker brenner for, og vekke engasjementet dere blant annet i sosiale medier. Forbilledlig. Vil du bidra? Ta kontakt med ham som leder prosjektet – Lars Raaum.

Annet innenriks

Prosessen for å avgjøre hvem som skal bygge nye Altinn er i gang. Vi håper staten budsjetterer for og velger en løsning / leverandør som setter brukerne – hele den norske befolkningen – i stand til å løse sine digitale behov enklest mulig. Annet fra hjemlandet:

Coca Cola når frem til oss

Brusprodusenten vet å trykke på de rette knappene for å opprettholde omsetningen. En fersk kampanje utstyrer colaflaskene med et utvalg av de 150 vanligste navnene i Norge. Hvis du lurer på hvor viral en slik kampanje er kan du søke på et vanlig norsk jentenavn på Instagram, og se hva som skjer … (prøv med Camilla for eksempel!)

… og i India og Pakistan forsøker Small World-kampanjen å bygge bro mellom de to nabolandene, som tidvis har et anstrengt forhold. Sukkersøtt!

Digital potpourri

New Relic hiver seg på en tidstypisk trend; man postulerer «this is the age of …», og så kan man fylle inn med «the designer», «3D-printing» eller «subsea engineering», avhengig av hva man jobber med … New Relic skriver «nerd economy», plasserer utviklerne i sentrum for den økonomiske utviklingen og bruker blant annet Facebook, Github og Apple som eksempler. En kritisk stemme kunne innvendt at vi fortsatt lever i «the age of visjonære lederemner med spisse albuer». Her er uansett en infografikk som understreker poenget til New Relic. Mer fra diverse-boden:

Morsomst denne uken

God helg!