uke 10

Dit.no, Operaens nye sider og caféstøy som kreativ booster. Dette og mye mer har vi lest, delt og diskutert denne uken.

Denne uken har NRK lansert rute- og trafikkinformasjonstjenesten Dit.no – tilpasset mobil nå i første omgang (selv om tjenesten også virker i en desktop-nettleser). Målet er å gi norske reisende den mest komplette oversikten over tilgjengelig trafikkinformasjon. En rask liten test bekrefter at dit.no gjør nettopp dette! Er man i det pragmatiske hjørnet er det en triumf at transportinformasjon nå endelig samles på ett sted. Absolutt all tilgjengelig erfaring tilsier jo at det fort går decennier om to eller flere norske transportselskaper skal samarbeide – om hva som helst.

Screen Shot 2013 03 08 at 10.50.24 uke 10

Dette er imidlertid en omdiskutert tjeneste. Er det virkelig NRKs oppgave å bruke lisenspenger på kollektivtransport? NRK forsvarer seg med at rikskringkastingen alltid har hatt som samfunnsoppdrag å melde om trafikksituasjonen. NRK har imidlertid kun meldt om trafikale avvik; det er noe ganske annet å bygge et verktøy for selve reiseplanleggingen. Dit vil benytte innhold og API’er fra tjenestetilbydere, men når man flytter reiseplanleggingen fra aktørene og inn til NRK er vi nysgjerrige på hvordan man utvikler dette som plattform som også driver trafikk (og kundeforhold) tilbake til  tjenestetilbyderene. Slike spørsmål må man kunne stille seg når en statlig, lisensfinansiert aktør leverer tjenester i konkurranse med andre.

 10 kjappe fra uken som gikk

  1. Marianne har skrevet om hvor mye tid vi bruker på å lete etter informasjon på jobb
  2. Anbefalt lesning fra Harvard Business Review: Invester i kundene dine, ikke merkevaren! 
  3. Pangrammet – nå også på norsk og dansk
  4. Her samler R/GA det beste de finner om RWD
  5. Scanomat lar deg brygge kaffe fra en gratis iPhone-app. (Alt du trenger er en kaffemaskin til 200.000 kroner!)
  6. Søkeord visualisert som det periodiske system, anyone? Og Google beskriver hvordan søk fungerer: Fra algoritmer til resultater
  7. Vi anbefaler intervjuet med Clayton Christensen i siste Wired (ligger nå gratis på nett).
  8. Netlife skriver om muligheten for en mer effektiv designprosess om man bruker HTML og CSS fremfor Photoshop
  9. New York Times skriver om hvordan kommentarfeltet påvirker vår oppfattelse av kvaliteten på selve saken.
  10. Hvordan nærme seg en mer kreativ arbeidsdag. 

 

Så fremtiden er bare skjerm, skjerm, skjerm?

Microsoft har strevd litt med å overgå Cornings visjon om en steril fremtid, tuftet på skjermbonanza. Men: det kan se ut til at de har klart det med sin nyeste video! «I fremtiden jobber alle i kreative yrker, der de står og veiver med armene hele dagen og må lære å kutte grønnsaker av massive, digitale TV-kokker. I fremtiden går man heller ikke lenger utendørs, alle familier er generisk multikulturelle og foretrekker å kommunisere gjennom videokonferanse.»

Facebook redesign

http://youtu.be/acNxilb68DI

Facebook lanserte en ny måte å presentere hvordan vi deler bilder av unger & hjemmebakst, at vi har trent og hører på hipster-musikk. Kan dette løse deres største utfordring?

Operaen har også nye nettsider og det er bare å applaudere: Dette ble skikkelig, skikkelig flott! La gå da at billettbestillingsløsningen fortsatt ikke slår gnister. Topp 3 utfordringer med billettsystemet

  1. Finne hvilken dag det er «gode» billetter ledige. Som med det forrige billettsystemet er det ingen mulighet for å finne ut hvilken dag man bør velge for å sitte der man ønsker. Som en test ønsket vi å se hvilken dag vi måtte gå for å se en forestilling fra midtfeltet på 1.balkong. Denne vises 8 dager på forsommeren og etter 82(!) klikk kunne vi bekrefte at det var utsolgt i vår foretrukne del av salen. Så begynner man på neste…
  2. Forstå forholdet mellom sete og pris. Hvis man ikke går for ‘beste tilgjengelig’ er det usedvanlig komplekst å forstå alternativene blant 7 ulike priskategorier og 17 ulike seksjoner av salen. Rabattering kommer som en dimensjon i tillegg til dette.
  3. Forstå hvor i salen man skal sitte. Man få se en liten stripe av seter når man klikker seg inn under 3. balkong venstre, men som publikum er vi avhengige av salen som kontekst for å ha et grunnlag for setevalg, ikke bare seksjon.

Du tenker litt på det, sant? Hvor mange ulike tweets finnes det egentlig? Har jeg ikke lest akkurat dette før? xkcd-bloggen what if? har sett nærmere på hvor lang tid det vil ta å lese gjennom alle mulige tweets. Spoiler: Det vil ta evigheter.

hvor mange tweets uke 10

Endelig: En maskin som separerer kjeks fra fyllet. Og – relatert, ytterst relatert – verdens mest meningsløse maskin – det er en makalös manick!

Og til slutt. Du jobber best med litt hyggelig surr i bakgrunnen, ja? Coffivity gir deg cafélyden rett på øret.

God helg, nuh!