Skvulp_2013

uke 1

Nytt år, nytt skvulp. Dette har vi lest, delt og diskutert denne første uken av året.

Vi åpner året med flinke Anna Kirahs tanker om design- og arkitekturfeltet i Norge anno 2013, NRK Betas besøk hos Nasjonalbiblioteket som digitaliserer bøker og dette overslaget Porsgrunn Kommune har gjort på hva de kan spare på å digitalisere sine tjenester.

Spør en tenåring

Dette er et strålende intervju med en 15-åring om hennes perspektiv på Instagram, Snapchat, Facebook, Twitter, Tumblr etc. Hun refererer f.eks. til Snapchat som “It’s a way to connect with friends when you don’t really have anything to say.” Vi humret også over referansen til Twitter “Nobody uses it. I know you love it but I don’t get it. I mean, I guess a a few kids use it but they’re all the ones who won’t shut up in class, who always think they have something important to say.” Anbefalt lesning!

Ny profil kan være vanskelig

99invisible logo rectangle 640x102 uke 1

Vi liker ikke endringer. Derfor er nye logoer og profiler vanskelig. Og der vi respekterer ekspertise i andre sammenhenger er visuell kommunikasjon og estetikk noe «alle» vil mene noe om. Vi anbefaler diskusjonen om UC’s nye logo i siste episode av 99% invisible (en av verdens fineste podcaster forøvrig)

Vi vil samtidig gratulere Det Norske Teateret med ny profil i året for deres 100års jubileum!

Digital historiefortelling

nyt snow fall header uke 1

Før jul linket vi til Craig Mods utmerkede artikkel om ‘subcompact publishing’. Noen uker senere begikk New York Times det Jon Lax definerte som det motsatte da de publiserte sin episke historie om et snøskred hvor form følger innhold. Vi anbefaler også bakomhistorien på hvordan NYT jobbet artikkelen.

De 15 mest delte lenkene hos oss siste uke

  1. Facebook kunne vært like kjapp i HTML5 – Sencha mener å ha beviset.
  2. «Mobil OS-krigen» fortsetter – her er ubuntu på telefon
  3. Nå kan du leie skolebøker på Amazon
  4. Marianne Otterdahl Møllers ønskeliste til markedsførere i 2013
  5. Smashing Magazine har samlet de beste presentasjonene for front-end’ere.
  6. The New Era of SEO: Content Strategy
  7. Behind the scenes i en kinesisk nettbutikk som omsatte for over $3B i løpet av en dag.
  8. Mashable spår hvilke buzzwords som vil bli heite i 2013.
  9. Hva kan vi lære av designerene i LEGO?
  10. LukeW’s mest leste innlegg i 2012
  11. Kjøkkenfesten foreslår nyttårsforsetter for digitale hoder i 2013
  12. “If you’re not paying for the product, you are the product.” fikk Derek Powazek til å skrive innlegget I’m Not The Product, But I Play One On The Internet
  13. Mobilbestselgere i Norge anno 2012 (Spoiler: Det er i praksis 2 telefoner vi står mellom)
  14. «Design ditt eget kort», men er det egentlig det vi trenger?
  15. Sesame Street deler erfaringer fra å utvikle for barn.

God helg og godt nytt år!

 

Publisert