skvulp-y16w6

Skvulp uke 6

Leseverdig intervju med Snapchat-superbruker, spare-app for kvinner, samarbeidskulturens skyggesider og det første smart-speilet. Her er ukens beste saker!

Ukens beste artikkel står i Buzzfeed. 29 år gamle Ben Rosen har intervjuet sin 13 år gamle søster Brooke om hvordan hun bruker Snapchat. Vi i Skvulp-redaksjoner vet ikke hvor mange lesere vi har i tenårene; alle andre vil antagelig sjokkeres av kreativiteten, tempoet og terminologien i Brookes omgang med dette flyktigste sosiale mediet.

Men husk hvordan det var å være 13 – venner betyr alt. Skoledagboken har bare blitt digital siden sist.

Hva betyr dette for brands? Forhåpentlig ingenting, la Brooke og Elsbitch få holde på!

Flere anbefalte

  • The reality of missing out skriver Ben Thompson om at de største annonsefinansierte teknologiselskapene – Facebook og Google, altså – vil fortsette å vokse, mens det blir stadig vanskeligere for de mellomstore aktørene, som Twitter og LinkedIn. Men vil det annonsefinansierte hegemoniet bestå? TV-bransjen var lenge primært finansiert av tradisjonelle reklamefilmer. Nå betaler vi direkte for innhold fra Netflix, HBO og TV2 Sumo. Det er mulig å se for seg tilsvarende utvikling på nett, der vi betaler for kvalitetsopplevelsen Facebook+, uten at pengene må innom reklamekverna først.
  • Max Braun har bygget seg et smart-speil
  • Samarbeidskulturen vi hyller har gått for langt, hevdes det i The Economist

Norsk

10 om design og teknologi

  1. Vi bør ikke slavisk følge Apples design-retningslinjer, mener Don Norman og Bruce Tognazzini
  2. Introducing vector networks
  3. Vakker kaligrafi på Instagram
  4. Slik fungerer Twitters nye feed
  5. Automatically art-directed responsive images
  6. De hemmelige UX-utfordringene som avgjør fremtiden til selvkjørende biler
  7. Quartz’ nye iPhone-app vil tekste deg nyhetene
  8. Designverktøyet Craft får gode skussmål
  9. Observations on the changing discipline of software architecture
  10. Nielsen Norman Group om hvordan du kan designe gode filtre

***

Vil du ha Skvulp rett i innboksen hver uke? Da kan du melde deg på nyhetsbrevet vårt via denne lenken eller nederst under artikkelen!

***

Uber-logoen, en bitteliten føljetong

Vi hevet knapt et øyenbryn da Ubers nye logo ble lansert forrige uke. Det eneste spektakulære i Wireds omfangsrike tekst om rebrandingen var beskrivelsen av Uber-sjef Travis Kalanicks minutiøse styring av designprosessen.

Amazon biter fra seg

Diverse

Ukens rareste og morsomste

God helg!

Publisert