uke_45_2

Skvulp uke 45

Slik holder vi teknologien vår, et oppgjør med start-up-kulturen, Westerdals’ utbytte-trøbbel, se mennesker nekte å jobbe på spec og verdens fineste skjermsparere. Her er ukens beste saker!

Denne uken har vi diskutert personalisering i media: Individuell nyhetsmiks og skreddersydde artikler basert på leserens adferd og preferanser. Padriac Woods hos VG Tech mener det er viktig at mediene personaliserer nyhetene. Forbildet er sosiale medier, som i sin natur er personaliserte.

Woods innrømmer at personalisering kan gi en nyhetsfeed som bekrefter leserens eget verdensbilde, men er ikke overvettes bekymret. Han drømmer om automatiserte artikler, men berører ikke temaet «journalistisk kvalitet», som er høyaktuelt i en klikkstyrt verden.

Ikke for å virke pompøs her nå, men … når leseren ikke lenger blir eksponert for hele nyhetsbildet, men bare fotball-stoff, side-boobs og litt Min Mote, da forvitrer pressens samfunnsoppdrag, pressestøtte og momsfritak blir vanskeligere å forsvare, og plutselig har man en presse som ikke lenger gjør den viktige jobben sin. Eller?

Fem anbefalte denne uken

  1. «Reconsider» er et alvorlig – men morsomt – oppgjør med start-up-kulturens engler, enhjørninger og drømmer om verdensdominans. Signert David Heinemeier Hansson, mannen bak Basecamp og Ruby on Rails.
  2. Norske myndigheter bør omfavne tjenester som Uber, Nabobil og Airbnb, mener Abelia-sjef Håkon Haugli. Men det fordrer også at delingsøkonomien reguleres på en ordentlig måte, påpeker han.
  3. Resn deler sine visuelle eksperimenter med oss. Verdt å leke seg med!
  4. OECDs Better Life Index er skikkelig interessant. Og løst på en tiltalende måte, som gjør det lett å sammenligne. (Hvorfor har Norges blomst så puslete lønns-kronblad?)
  5. Alex Kantrovitz har testet «M», Facebooks virtuelle assistent, som bygges inn i Messenger-appen

***

Vil du ha Skvulp rett i innboksen hver uke? Da kan du melde deg på nyhetsbrevet vårt via denne lenken eller nederst under artikkelen!

***

mobil Skvulp uke 45

Ti gode om design og teknologi

  1. Slik holder vi teknologien vår (se bildet over)
  2. Statiske websidegeneratorer kan bli det neste store
  3. Firefox Developer Editions nyeste verktøy, presentert for ubåten din
  4. Design av landingssider for fargeblinde
  5. – Slik flyttet vi 9000 Wired-sider på ni timer
  6. Apple TV aerial video screensavers (veldig fine greier!)
  7. Google Web Font-inspirasjon
  8. Visuelt sterkt web-spill fra det amerikanske forsvaret
  9. Kule regn- og vanneffekter gjort i WebGL
  10. Dropbox Paper er Google Docs + Slack i herlig kombinasjon, med en dæsj av Medium:

Dårlig reklame?

Mange har snakket om Westerdals den siste uken. DN skrev at Løvenskiold-brødrene, som eier blant annet Westerdals, kan ha hentet 100 millioner ut av sine kreative skoler (betalingsmur/papiravisen fra lørdag), til tross for strenge regler mot å ta ut utbytte fra skoler. Faktaboksen til venstre her gir et TL;DR-sammendrag.

(Minner om at de færreste hadde fått med seg Westerdals-nyheten i en personalisert medieverden, for leserprofilene våre ville ikke indikert at vi interesserer oss for «utbytte» og «høyskoleloven»)

Litt av hvert

Content / marketing

The content is now just something to fill up the space; the delivery systems are what’s important, not the content.

Levende bilder

Denne uken har vi sett flere gode videoer og forelesninger:

Morsomt, rart og fint

God helg!

Publisert