Facebook lanserer nye like-knapper, Surface Book imponerer, big data skremmer og e-post kan bli det nye store sosiale mediet. Her er ukens beste saker!
Det beste vi har lest denne uken er Maciej Cegłowskis tale om big data, som han sammenligner med radioaktivt avfall:
«No one knows what will become of sites like Twitter in five years or ten. But the data those sites own will retain the power to hurt for decades.»
«Haunted by data» er en fornøyelig tekst om et alvorlig tema. Men Cegłowski er ikke bare en morsom rabulist – han gir gode råd om hvordan man bør forholde seg til fristende, misbrukbar data:
«Don’t collect it! (…) If you have to collect it, don’t store it! (…) If you have to store it, don’t keep it!»
Flere favoritter
- Facebook lanserer Reactions, «mer uttrykksfulle Like-knapper»
- … og Facebook-dødaren heter ikke Ello. Men god, gammeldags epost kan gjøre jobben, mener Klint Finley, i en tekst om MailChimps Tiny Letter
- Histography visualiserer historiske hendelser fra Wikipedia
Alle snakker fortsatt om annonseblokkering (også vår venn Scott Galloway), og nå har vi fått nyss om Been. Appen kan blokkere annonser også i native apps, noe vi ikke har hørt om før.
- Den mest populære annonseblokkeren, AdBlock, ble solgt denne uken, og ingen vet hvem kjøperen er.
- New York Times rangerer mobile nettsider etter datakostnad (inkl. lasting av annonser)
8 gode om design og teknologi
- Slutt å be designere gjøre ordentlig arbeid gratis, ber Daniel Burka
- Inspirerende Pinterest-samlinger fra Jason Wilson
- Fuse åpner app-verktøyet sitt for å legge til rette for samarbeid mellom designere og utviklere
- Sorin Pintilie om ordene vi bruker om interaksjonsdesign
- Your load generator is lying to you
- Mediums nye logo … får en del tyn
- Implementering av Apples 3D Touch hos Instagram
- Facebooks designressurser, up for grabs
Fra tech-bransjen
- – Apple ansetter dem Tesla sparker, sier Elon Musk
- Microsofts Surface Book kan redefinere PC-er fremover
- … og selv om Windows Mobile sliter gir ikke Microsoft opp telefonene
- LinkedIn må betale 13 millioner dollar i bot for «dark UX»
- The publishing industry in one screenshot
***
Vil du ha Skvulp rett i innboksen hver uke? Da kan du melde deg på nyhetsbrevet vårt via denne lenken eller nederst under artikkelen!
***
Hjemmebrygg
- Beate, Emilie og Madeleine har vært på konferansen Reasons to be creative, og det har resultert i en inspirerende femminuttersvideo
- Hver onsdag morgen deler vi i Making Waves ting vi liker med hverandre. Etterpå poster vi linkene her.
Kunstneriske ambisjoner – og jordnær moro
- Networkeffect.io samler all verdens begreper og videosnutter og systematiserer dem i en interaktiv installasjon (eh, ja, ord blir fattige, så sjekk selv)
- I det samme smått kunstneriske landskapet finnes Typatone, som lar deg spille musikk med bokstaver
- «Lær å tegne» med Austin Speaks …
- Nihilstiske passordsikkerhetsspørsmål
- Natt & Dag lar seg lokke av en pressemelding og besøker Wallmans Salonger
God helg!