uke 39

Supertilfredse Apple Watch-eiere, Foursquares kreative øvelser, fylkenes favoritt-babynavn gjennom tidene, disrupsjon er best når det skjer med andre. Her er ukens beste saker!

Denne uken har igjen stått i annonseblokkeringens tegn. Halvparten av alle under 25 år i Norge blokkerer nå annonser på nett, og en norsk mediebransje som opplever fall både i papir- og nettdekningen er bekymret. Ingebrigt Steen Jensen mener annonsørene har mistet oversikt og makt.

UBS mener imidlertid at annonseblokkeringen som nå er mulig med iOS 9 «kun» vil koste annonsørene 1 milliard dollar globalt, en mikroskopisk andel av det digitale annonsemarkedet. Forklaringen er at brorparten av all mobiltrafikk skjer i apper og andre nettlesere enn Safari, og at det krever litt innsats å installere en adblocker. Tiden vil vise om anslaget stemmer.

Det beste vi har lest om adblock denne uken kommer fra David hos Signal vs. Noice, som setter diskusjonen i perspektiv med artikkelen «Disruption is better when it’s other people’s jobs«.

Fem favoritter denne uken

  1. Mike Monteiro har skrevet en veldig nyttig liten tekst om hvordan man best møter en kundes frykt og kjefting
  2. Ciarán Mc Mahon gir oss de psykologiske forklaringer på hvorfor vi liker sosiale medier
  3. Har du noen ressurser til meg? Eller mennesker, kanskje? spør John Cieslik-Bridgen.
  4. Andrew Wilkinson i MetaLab tror han kjenner hemmeligheten bak Slacks suksess
  5. Pål Rønning har skrevet interessant om «lean arkitektur», om hvordan store selskaper kan lære av startup-kulturen

Design, teknologi, kreativitet

Interessante innspill

Det er litt på siden, men alle snakker om det: Ryan Adams har covret hele Taylor Swifts album «1989». Vox analyserer. Det hele er ganske spektakulært, bare hør her.

***

Vil du ha Skvulp rett i innboksen hver uke? Da kan du melde deg på nyhetsbrevet vårt via denne lenken eller nederst under artikkelen!

***

Nytt om navn

Kjenner du mange som heter Martin? Heter du kanskje Martin selv? Om du er født på 80-tallet i Oslo-området er sjansen stor for at du svarer «ja» på minst ett av spørsmålene. NRK har laget en fin oversikt over de mest populære babynavnene i Norge fra 1960 til nå: Klikk på et årstall og se de mest populære jente- og guttenavnene i hvert fylke.

NRK skriver at Oslo og Bærum setter navnetrender for resten av landet. Men babynavn suges sjelden av eget bryst; de kommer snarere fra Sverige. Vi venter stadig på Alice!

anne uke 39(1962 var altså året da alle måtte hete Anne)

Fint og morsomt

God helg!

Publisert