skvulp-u33

uke 33

Alphagoogle, Spotify stenger gratismusikken, hamburgermeny-kritikk. Her er ukens beste innhold!

Ukens store nyhet er at Google blir Alphabet. Det vil si: Søkemotor- og annonseproduktet vi alle har et nært forhold til vil fortsette å hete Google. Så blir de andre satsingsområdene – alt fra diabetessensitive kontaktlinser til små satellitter – skilt ut som egne selskaper, og det hele samles under holdingselskapet Alphabet.

Mashable har en fin gjennomgang av mulige årsaker til at Google gjør dette; økt transparens for investorene, generering av flere spennende lederjobber og en bedre organisasjon for å gjøre oppkjøp nevnes som faktorer som kan ha spilt inn. Og her er et intervju med Sundar Pichai, den nye sjefen i Google.

Anbefalt

Det snører seg til med reklameblokkering. Tall fra Adobe og irske PageFair viser at 198 millioner nettbrukere ligger an til å blokkere annonser for nesten 180 milliarder kroner globalt i år. Fortsetter trenden, stanses annonser til en verdi av 330 milliarder kroner i 2016. Jean Louis-Gassee argumenterer godt for rimeligheten av adblocking på mondaynote.com. Ellers da?

Flere favoritter denne uken

Handicapede hund + Kleenex:

Morsomst denne uken

Konseptet er velkjent, oppgaven er ny. Er det agency or porn?

God helg!

Publisert