Skvulp uke 20

Prototyping med ekte ord, nyhetene fra Google I/O, unike AlphaGo, Media-Norges viktigste rapport, Grand Prix Generator. Her er ukens beste saker!

Denne uken har vi lest mer om AlphaGo, Googles kunstig intelligens som er bygget for å spille det komplekse brettspillet Go. I mars slo AlphaGo verdens beste Go-spiller tre ganger. I den fjerde matchen ble det virkelig spennende, og Wired har en skikkelig interessant gjennomgang av partiene, AlphaGos unike teknologi – og mulighetene denne AI-en innebærer for oss.

Én ting er nemlig at AlphaGo utviser en overraskende kreativitet; enda mer forbausende er det at verdens beste Go-spillere rapporterer at de lærer av AlphaGo, slik at de selv blir bedre spillere.

Tre anbefalte

  1. Etter å ha snappet oss gjennom pinse- og 17. mai-helgen kan vi ønske oss mer forståelse for ideene som driver utviklingen av denne eksotiske appen. Recode byr på en grundig feature-artikkel om Snapchat-sjef Evan Speigels tøffe lederstil, kontrollbehov og opptatthet av privatliv – også brukernes.
  2. Andy Fitzgerald anbefaler at prototyping starter med ekte ord og bilder: Content-first prototyping
  3. Tinius-stiftelsens (Schibsteds hovedeiers) årlige rapport er publisert (se ukens logo). Masse interessante artikler: Den brokete relasjonen mellom avishus og sosiale medier, Schibsteds gryende opprør mot å være tredjepartsleverandør, en gjennomgang av hva som trengs for at den gode journalistikken skal overleve. Sterkt anbefalt helgelektyre for den mediaglade!

Mer om medier

10 utvalgte om design og teknologi

  1. De største nyhetene fra Google I/O 2016-konferansen …
  2. og Dieter Bohn mener Instant Apps er den mest fascinerende nyheten
  3. The Rich (Typefaces) Get Richer. Jeremiah Shoaf om hvordan det å være en populær font blir selvforsterkende
  4. 18-25-åringer på Internett. Rapport fra Nielsen Norman Group.
  5. Typographics er en konferanse for folk som bruker fonter
  6. Resource Cards er en fint organisert oversiktiv over bildedatabaser, fonter, ikonsett, prototypeverktøy og veldig mye mer som kan være nyttig
  7. Markedsføringsteknologi har nå større budsjetter enn reklame, ifølge Scott Brinker
  8. Justin Jackson vil gjenreise webmaster-idealene
  9. To Close the Gender Gap, We Have to Close the Data Gap, skriver Melinda Gates
  10. Behind the scenes: Slik ble den nye Instagram-logoen til

***

Vil du ha Skvulp rett i innboksen hver uke?

Da kan du melde deg på nyhetsbrevet vårt nederst på siden

eller via denne lenken!

***

Ymse

Morsomt, rart og fint

God helg!

Publisert