uke_2

Skvulp uke 2

Uber vil inn i varmen, vi observerer digital normcore, de rareste produktlanseringene, Simpsons LA-Z Rider og de mest populære fontene i 2015. Her er ukens beste saker!

Det er en iskald morgen i januar, termometeret viser minus 12. Det hadde vært deilig å slippe å gå til t-banen. Du kikker ut av vinduet, speider opp og ned gaten – står det en bil der du kan ta?

Nei, bare vanlige biler. Så du åpner appen og bestiller. 30 sekunder senere ser du bilen komme smygende rundt gatehjørnet. Du tar på deg yttertøy, går ut døren og setter deg inn.

– Jeg skal til jobben, men kjør innom Kaffebrenneriet på veien, sier du. Bilen svarer «god morgen, ok», og glir lydløst av sted.

***

En fremtid med selvkjørende biler er ikke mange år unna. Teslas autopilot-teknologi er et skritt på veien, mens Googles førerløse biler allerede kjører rundt i California.

I en slik fremtid trenger vi kanskje færre kjøretøy, i hvert fall i byene. Vi kan dele på en bilpark av selvkjørende, miljøvennlige fremkomstmidler.

men vi er ikke helt i mål. Så i tiden fremover vil vi måtte forholde oss til Uber.

***

Delingsøkonomien har opplagte fordeler, der det viktigste er bedre ressursutnyttelse både for selger og kjøper av tjenester. Ulempene er like tydelige: Uklare arbeids- og ansvarsforhold, og et system som i sin fragmenterte natur gjør det vanskelig å drive inn skatt.

Derfor er ukens beste nyhet utvilsomt at Skatteetaten og Uber nå skal samarbeide for å finne en løsning på sistnevnte problem. Uber skal begynne å rapportere inn data fra sine sjåfører, etter modell fra Estland. Fordelene ved delingsøkonomien blir ikke borte fordi om bransjen reguleres i tråd med det vi ønsker av aktører ellers i samfunnet.

Mer norsk

Denne uken har vi lest og diskutert flere norske artikler enn ellers:

10 om design og teknologi

  1. Her er de 10 mest populære fontene brukt på de 365 nettsidene som Typewolf har presentert i 2015. Gjett på hvilken font som er mest populær før du trykker på lenken!
  2. Googles Consumer Barometer gir deg innsikt i hvordan folk bruker Internett rundt om i verden
  3. 9 UX Secrets I Stole From People Smarter Than Me
  4. Elefanten er menneskets største venn, og interaktive The Grey Tales byr på fire morsomme og interessante historier om det fascinerende dyret.
  5. Minimalist Color Palette 2015
  6. Stolen! er vanskelig å forklare, men er appen alle snakker om nå. Man «kjøper, selger og stjeler» mennesker, på en måte.
  7. e-book-bransjen er i fritt fall, og ingen vet hvorfor. Kanskje svaret bare er at det er bedre å lese på papir?
  8. Nå kan Teslaen din parkere seg selv i garasjen
  9. Verdens første passasjer-drone
  10. Founder mantras. Ett visdomsord pr. dag.

Digital normcore

Den siste tiden har vi ramlet over et par nettsteder med en design vi må kunne kalle digital normcore. Sjekk workshop.thi.ng eller Bakken & Bæck. Ser ut som om de er skrevet på en elektrisk skrivemaskin i 1991, jo! Vi forstår ikke helt hvor denne styggpene trenden startet … men vi får deilige assosiasjoner til Drudge Report, den mytiske portalen som har vært uforandret siden 1997 – minst! Jason Fried sa mye pent om Drudge allerede for åtte år siden.

***

Vil du ha Skvulp rett i innboksen hver uke? Da kan du melde deg på nyhetsbrevet vårt via denne lenken eller nederst under artikkelen!

***

Fem fine ukategoriserbare

  1. TrendWatching kommer til Norge for å snakke om de 6 viktigste forbrukertrendene i 2016
  2. 12 forslag til hvordan du kan være snill
  3. Smart-belte fra Samsung
  4. Vår egenutviklede sjakkapp Play Magnus blir omtalt i tegneserien xkcd
  5. Undersøkelse om forholdene for kvinner i tech-bransjen

Vi inviterer til åpent hus

Lean, agile og smidig; heite ord i bransjen, men fungerer det i praksis? Er det harmoni, glede og magisk samkvem? Eller er designere fra Venus og utviklere fra Mars? Vi inviterer til Åpent Hus torsdag 21. januar kl. 1630. Vi kjører paneldebatt, deler egne erfaringer og inviterer alle til å delta – i kryss-funksjonelt selskap med øl, snacks og fine folk fra bransjen. Velkommen!

To fra Goldman Sachs (!)

Goldman Sachs har laget en fin infografikk som beskriver millenniumsgenerasjonen, oss født mellom 1980 og 2000. Riktignok er det amerikanske data, men man finner en del interessante sammenligninger med tidligere generasjoner, som lett lar seg overføre til norske forhold. Samme selskap byr også på sine favorittgrafer fra 2015, alt fra kvinnelig deltagelse i arbeidslivet til global lønnsutvikling til vekst i ulike bransjer.

Morsomst denne uken

Zippos parfyme og Bics engangsundertøy er eksempler på kjente merkevarer som forsøker seg på nye områder – og mislykkes. Men av og til fungerer det, tenk Guinness og Michelin. Her er den gøyale oversikten: Famous Brands That Released Weird Products

The Simpsons har fått laget en herlig retro-intro (se ukens logo), her er LA-Z Rider:

God helg!

Publisert