Skvulp uke 18

Vipps Go lar deg snike i burgerkøen, våre digitale adferdsendringer på kort sikt, reager på andres Facebook-kommentarer, Amazon forteller deg hvordan du ser ut. Her er ukens beste saker!

Vipps lanserer Vipps Go, og håper dermed å utvikle seg fra å være en vennebetalingstjeneste til å bli et betalingsmiddel i butikker. Den nye tjenesten, Vipps Go, er ikke mobilbetaling i tradisjonell forstand, poenget er i stedet å betale for varen i forkant, og deretter plukke den opp mer effektivt enn før.

Dette er en betalingsmodell vi har lært å sette pris på hos Foodora og Uber, men det blir interessant å se om forhåndsbetaling av kaffe eller hamburgere oppleves som effektivt og oversiktlig nok for brukerne – og om brukerstedene treffer på logistikken.

Vipps Go er en del av norske bankers forsvar mot nystartede og/eller utenlandske aktører som er på vei inn på betalingsmarkedet. Apple planlegger for eksempel en vennebetalingstjeneste nå.

10 gode om design og teknologi

  1. Ben Evans (igjen) med en skikkelig interessant, effektiv bloggpost om fremtidens autonome transport, VR og maskinlæring. Disse teknologiene er 5-10 år unna, mener Evans, men gir eksempler på adferdsendringer vi kan komme til å være en del av lenge før den tid.
  2. Amazons Echo Look hjelper deg med bekledningen
  3. Updating Google Maps with deep learning and street view
  4. Dubai Font
  5. Interface Lovers is an online magazine for creative professionals
  6. Kevin Kelley heller kaldt vann i årene på – eventuelt trøster – dem som forventer kunstig superintelligens
  7. API product ownership is key for API adoption
  8. IF Data Permissions Catalogue samler design-mønstre for deling av personlige data
  9. How IBM, Accenture, PwC and Deloitte are shaking up the marketing industry
  10. The 6 misconceptions of agile coaching & how to overcome them

***

Vil du ha Skvulp rett i innboksen hver uke?

Da kan du melde deg på nyhetsbrevet vårt nederst på siden

eller via denne lenken!

***

Medier

Fint og morsomt

God helg!

Publisert