Ønskeliste til markedsførere i 2013

Med dette nye året er det mange som skriver om hva de tror trendene kommer til å være for det neste året. Jeg vil heller si litt om hva jeg ønsker meg for 2013.

Egentlig burde ikke dette ha vært en ønskeliste i det hele tatt, men erfaring viser at mange markedsførere og kommunikatører fortsatt sliter litt når de skal snakke med oss kunder. Ønskelisten min består egentlig bare av tre ting, og det bør absolutt være overkommelig å få til dette.

  1. Smartere bruk av kundedata i dialog med kundene
  2. Slutt å mase om at jeg skal ”like” Facebooksiden din
  3. Mer fokus på hva jeg som kunde ønsker å høre fra deg

Kundedata

Det har vært mye snakk om big data det siste året, og vi kommer nok til å høre mer om det. Flott! Det som bekymrer meg er de selskap som har mye informasjon fra meg, men som ikke bruker dette på en smart måte når de vil snakke med meg. På toppen av denne listen for min del ligger DNB. Norges største bank sender meg regelmessig mailer der de ønsker å selge meg produkter jeg allerede har, og det toppet seg i høst da de fortalte meg at det er lurt å kjøpe innboforsikring nå som det er på tide å flytte hjemmefra. Jeg vet ikke hvem DNB tror jeg er, men det er noen år siden jeg flyttet fra foreldrene mine… eller mener de at jeg skal flytte fra mitt nåværende hjem? I så fall vil jeg gjerne ta en prat med banken, siden de tydeligvis vet mer enn meg.

Og Norwegian, dere har data nok til å se at jeg reiser flere ganger i året til min gamle hjemby Paris – så hvorfor ikke sende meg en mail når dere har tilbud på reiser dit? Oddsen for at jeg bestiller er faktisk ganske stor.

Slik kan man fortsette. Felles for mange at jeg har et eksisterende kundeforhold med dem, og er således interessert i å høre hva de har å si – så lenge de kommer med budskap som viser at de kjenner meg.

Hvordan noen selskap faktisk bruker kundedata med suksess kan du lese mer om her.

”Liking” av Facebooksider

Jeg håpet egentlig det var veldig 2010 eller 2011, men på vei til jobb går jeg fortsatt forbi mange aktører som ber meg om å bli venn på Facebook – uten at jeg vet hvorfor jeg bør bli det. Tar man en tur rundt i Oslo sentrum ser man flere butikker, treningssentre og andre som bruker dyrbar annonseplass i vinduer og på boards som trygler kundene om ”likes”. Nå er det ganske vanlig å samle på ”likes” for merkevarer, men jeg håper likevel at vi i 2013 kan slutte med denne tiggingen om at kunder skal like en og heller fokusere på å skape innhold som gjør at kundene har lyst til å like deg.

Ærlighet og fokus på kunden

Dette burde være åpenbart, og henger sammen med forrige punkt, men dessverre er det mange kommunikatører som glemmer forskjellen på avsenders og mottakers interesser når de pusher sine budskap. Kjære merkevarer – jeg vet det er mye dere har lyst til å fortelle meg. Men når SATS sender meg nyhetsbrev om at dere har åpnet nytt treningssenter i Stavanger, en by jeg knapt nok har vært i, og hvilke kampanjer som kjøres for nye medlemmer så er det ganske lite relevant for meg som mottaker. Da vil jeg heller høre hva som skjer på mine lokale sentre, og hvilke tilbud eksisterende kunder får.

Den tradisjonelle markedsføringens død blir postulert med jevne mellomrom og i en tidsalder der forbrukere har tilgang til all informasjon via noen enkle tastetrykk, så kan det føles vanskelig å utvikle nye og vellykkede kampanjer. Når tradisjonsrike AdAge kårer de ti beste reklamefilmene fra 2012 ser vi fellestrekk i en økt åpenhet, ærlighet og fokus på hva kundene vil se. Rett og slett mer advertainment – for øvrig et ord Mashable spår kommer til å være blant 2013s buzzwords. Buzzword? Ja kanskje – men grunnideen er den samme som vi har sagt lenge: fokusér på det kunden er interessert i å høre.

Så skal vi sammen prøve å holde disse nyttårsforsettene – fokusere litt mer på hva kundene er interessert i å høre fra oss? Godt nytt år!

Publisert