cc_mario_klingemann_tweaked (2)

Kjære søkemotor-optimaliserings-ekspert

Du lurer ikke leserne dine, og du lurer heller ikke Google.

SEO-ekspert. Det er en interessant tittel å bli introdusert med, særlig når jeg har brukt år av mitt liv på å fnyse av SEO-eksperter. Men sånn har det altså blitt.

Det store forbeholdet her er at min tidligere skepsis hang tett sammen med cowboy-virksomheten som preget søkemotoroptimaliseringsfolket i gamle dager. Altså for fem-seks år siden. På den tiden var det fremdeles populært å drive med triks for å lure søkemotorene til å få et bestemt inntrykk av nettstedet. Skjult tekst. Nøkkelordfrekvens. Linkfarming. Ringer det noen bjeller?

Hvem tror du at du er?

Her er en hemmelighet: Google er smartere enn deg. Google var smartere enn deg for fem år siden også, men nå er Google mye smartere enn deg. Og når du tenker deg om er ikke det så rart. Det er bokstavelig talt en hel hær av vanvittig smarte folk som bare tenker på søkeresultater hele dagen lang. Så hvis du tror at du kan finne på triks som lurer dem med den tiden du har til rådighet? (Som er hva? Fem prosent av stillingen din? Ti, hvis du er heldig?) Du. Tar. Feil.

Så hva gjør du da, når du ikke kan lure dem? Du er ærlig. Du er tydelig på hva du er og hva du ikke er. Og den eneste måten å gjøre det på er ved å ha kvalitativt godt innhold.

Alle kan jo skrive en tekst

Hvis jeg hadde en tier for hver gang noen har sagt «Alle kan jo skrive en tekst», hadde jeg ikke trengt å jobbe i det hele tatt. Og på en måte er det jo sant. Alle kan skrive en tekst. Dessverre er det veldig få som er i stand til å skrive en virkelig god tekst, og enda færre som kan skrive en god tekst for digitale flater. Og jo mindre skjermen er, jo vanskeligere blir det. Det er utrolig liten plass tilgjengelig for å få fram poenget, eventuelt skape interesse hos leseren slik at hun gidder å lese hele teksten. Hvor mange ord tror du egentlig det er plass til på en mobilskjerm i en fornuftig tekststørrelse? Under 120. Det er fint lite. Hvis du legger til at de fleste tar avgjørelsen om å fortsette å lese etter fire linjer, står utfordringene i kø. Med de premissene: Tror du faktisk at du kan skrive en god tekst?

Teknisk optimalisering

Den andre siden av søkemotoroptimalisering er teknisk. Men det er ikke snakk om triks her heller, det handler om best practice. Det handler om å være ryddig, smidig og ærlig. Og det er faktisk skikkelig enkle greier:

  • Hvor fort laster siden din?
  • Viser du hvordan siden din er strukturert?
  • Har du skjønt forskjellen på HTML og CSS?

Dette er selvsagt en forenkling, men har du fått til alt dette på en gjennomført måte ligger du bedre an enn de fleste.

Optimalisering: Å gjøre noe så godt som mulig

Hvis vi smaker litt på ordet skjønner vi jo hva det handler om. Kvalitet, ja. Det er jo en herlig tilnærming, særlig når det kommer til innhold. Teknisk kvalitet er jo på en måte kvantifiserbart. Men å bare si at innholdet skal være «kvalitativt godt» blir litt diffust for meg, siden jeg er en analytisk type. Så her er en kladd:

1. Godt innhold har en kontekst. Med det mener jeg at du

  • Bruker ord og terminologi som både brukeren og søkemotoren forstår
  • Viser sammenhengen med annet innhold på nettstedet, gjennom XML-sitemap og interne lenker
  • Viser sammenhengen med innhold utenfor ditt eget nettsted

2. Tenk på sidekonsepter heller enn nøkkelord: Hva skal denne siden gjøre?

  • Google er semantisk, og forstår tekst bedre enn bare en 1-1-matching, og det er bedre å ha en tekst med godt språk og bruk av synonymer enn å telle frekvensen av nøkkelord.
  • Sørg for at innhold som egner seg til å dele i sosiale medier også er enkelt å dele i sosiale medier.
  • De aller fleste sider kan og skal ha en handlingsutløser (eller call to action, som vi konsulenter liker å si). Det bør være én tydelig vei videre å gå for brukeren. Du kan gjerne ha flere lenker videre, men ikke tving brukeren til å tenke hvis det ikke er nødvendig.

3. Strategi er nøkkelen til helhetlig tenkning rundt innhold. Bruk analyse til å forstå hvilke deler av innholdet ditt som lykkes best, og hva som gjør en side vellykket for ditt nettsted.

I tillegg skal innholdet ditt selvsagt være korrekt, aktuelt og engasjerende – men det har blitt sagt mange ganger før.

TLDR:

Det som er bra for leseren, er bra for søkemotoren.

***

Fikk du med deg denne ukens Skvulp? Les om kvalitetsforskjellene på Apple og Samsungs design, Elon Musks nye batteri og 9 dollar for en datamaskin.

 

Publisert