PrisPaPersonvern

Hvis du ikke betaler er du ikke kunden …

… da er du produktet som selges!

Hva er så prisen for å være privat? Personvern har alltid vært et hett tema, og det blir stadig hetere med tanke på all data som nå overføres via Internett – spesielt har eksplosjonen i antall mobile enheter aktualisert nye aspekter ved personvernet.

Samtidig ser vi en tydelig trend som tyder på at flere og flere av oss er villige til å gi bort opplysninger om vårt privatliv i bytte mot produkter eller tjenester vi ønsker. Vi lever i en hektisk tid hvor bekvemmelighet stadig betyr mer for folk. Veien er derfor kort til å gi slipp på noe du kanskje burde beholdt for deg selv, hvis du får umiddelbar tilgang til noe du ønsker.

Lovgivere rundt om i hele verden jobber med å fange opp problemene som hoper seg opp under gjeldende lover og regler om spredning av personlig data.

Sensitiv personlig informasjon, eller informasjon som kan brukes til å identifisere et individ, blir nå fanget opp av et stort og økende antall bedrifter og organisasjoner. Disse opplysningene er gull verdt fordi de blant annet kan brukes til å målrette ulike markedsføringsbudskap, eller identifisere potensielle forretningsmuligheter.

For man kommer ikke utenom det faktum at personopplysninger er en valuta. Personlig informasjon som valuta har blitt viet stor oppmerksomhet online i det siste. Folk er villige til å dele private opplysninger som betaling for det som i utgangspunktet utgir seg for å være en gratis tjeneste. Tjenester vi faktisk bruker hver dag, som Facebook, Twitter, Linkedin, Instagram og Google, er alle avhengige av denne forretningsmodellen.

Betalerduikke Hvis du ikke betaler er du ikke kunden ...

Informasjonen som blir brukt som valuta kan spenne fra grunnleggende opplysninger om navn, adresse og fødselsdato, til mer avanserte personlige data som nøyaktig hvor du er til enhver tid – Geolocation – og hva slags aktiviteter du engasjerer deg i. Denne informasjonen blir så brukt av tjenesteleverandørene på ulike måter for å gjøre nettstedet, appen eller onlineverktøyet mer kommersielt levedyktig. I sin enkleste form hentes geografiske og demografiske data, tid og adferdsdata ut fra en bruker når brukeren er på et nettsted. Denne informasjonen blir ofte gitt eller solgt videre til annonsører, slik at mer målrettede annonser kan vises for brukeren.

På et høyere nivå har «reklamebyrået» Google med sin rekke av produkter mulighet til å konstruere et helhetlig bilde av dine interaksjoner online. De tar innholdet fra en Gmail-konto, for eksempel når du mailer dine venner om den kommende sommerfesten, og bruker det til å identifisere andre. Ikke minst ved å oppmuntre brukerne til å være pålogget i Google Plus, kan Google spore for eksempel hvor vi er via mobile, hvilke kart vi ser på, hva som legges i kalenderen, eller hvilke videoer vi ser. Alt dette gir Google et helhetlig bilde som de deretter kan selge videre.

NRK publiserte i dag en dokumentar om selskapene som står bak USAs avlytting.

Hva betyr så dette for merkevarer?

• Sank kun inn relevant data som kommer til å gi en merverdi for merkevaren eller selskapet. Selv om det er fristende å sanke inn så mye informasjon som mulig, gir lite relevant informasjon som oftest svært liten verdi.

• En vanlig online forretningsmodell er å gi noe av verdi for brukeren i bytte mot personopplysninger. Nøkkelen til suksess er å finne verdien som skal til for å lokke brukeren til å gi fra seg sine personlige detaljer.

• Jo flere felt du legger til på et skjema online, jo mindre sannsynlig er det at brukeren fullfører utfyllingen av skjemaet – altså en lavere konverteringsfrekvens.

• Sørg for at selskapet eller organisasjonen forstår forpliktelsene i henhold til gjeldende personvernslovgivning. Dette er særlig viktig ved overføring av personlig informasjon på tvers av landegrenser. Du finner en samling av internasjonale lover om personvern på www.eff.org/issue/privacy


 Referanser

1. http://lifehacker.com/5697167/if-youre-not-paying-for-it-youre-the-product

2. http://janrain.com/about/newsroom/press-releases/online-consumers-fed-up-with-irrelevant-content-on-favorite-websites-according-to-janrain-study/

3. http://www.pwc.com/us/en/industry/entertainment-media/publications/consumer-intelligence-series/mobile-advertising.jhtml

Publisert