Branded Content til Cannes

Den mest omtalte nye kategorien under årets reklamefilm-festival i Cannes er «Branded Content and Entertainment».

Kategorien defineres som ”the creation of, or natural integration into, original content by a brand.» Altså innhold som er produsert for eller på en organisk måte integrert med merkevaren. Med den eksplosive økningen av sosiale medier har det åpnet seg store muligheter for innhold som underholder, informerer eller på annen måte skaper engasjement og derfor blir delt og diskutert.

I artikler og henvisninger om branded content trekkes ofte BMWs The Hire-prosjekt frem, en serie på åtte kortfilmer produsert av kjente filmregissører, som ble publisert på BMW.com. Filmene ble vist hele 11 millioner ganger på fire måneder.

nowness Branded Content til Cannes

Luksuriøst innhold

Et mindre omtalt internasjonalt eksempel er NOWNESS.com, som er et redaksjonelt uavhengig nettsted for LVMH/Louis Vuitton Moët Hennessy, verdens ledende konglomerat for luksusvarer. Hver dag publiserer den prisvinnende online-plattformen en eksklusiv premiere på en inspirerende historie som på en eller annen måte påvirker moderne kunst og global livsstil; mote, film, musikk, arkitektur og design, reise, sport eller gastronomi. Filmen passer LVMHs profil, selv om selskapets merkevarer sjelden blir nevnt.

Da britiske Natalie Massenet startet net-a-porter.com i 2000 var netthandel synonymt med billig postordre. Massenet forstod at for å selge luksusvarer på nett måtte net-a-porter være både en butikk og et online motemagasin kundene oppsøker for inspirasjon.

På print har jeansmerket Acne hatt stor redaksjonell suksess med Acne Paper, et magasin om mote og kunst som reflekterer Acnes verdier, men sjelden viser frem Acne-produkter.

plusstid Branded Content til Cannes

Flekkfjerner som inspirerer

Men branded content fungerer selvsagt også utenfor luksussegmentet. Making Waves har laget portalen PlussTid.no for Lilleborg. PlussTid samler artikler med tips og råd om hvordan man kan fikse hverdagslige oppgaver enklere og mer effektivt. Artiklene er naturlig integrert med produktpresentasjoner av Lilleborgs produkter. Lilleborg måler blant annet mersalg av sine produkter blant personer i målgruppen som er medlemmer av Plusstid, sammenlignet med dem som ikke er medlemmer av Plusstid. På denne måten kan man se effektene av å være eksponert for merkevarene gjennom branded content.

Styrker merkevaren

Kvaliteten på innhold er selvsagt avgjørende for om branded content fungerer. Selv om det er relativt ressurskrevende å skape konsepter og innhold som treffer målgruppen, er det ingen tvil om at nettsteder, nyhetsbrev, blogger, podcasts, apps, webinarer/webcast som fylles med  godt og relevant innhold bidrar til å styre merkevaren alene eller i miks med andre markedsaktiviteter. Mange bruker mye tid på nettet før de tar en  kjøpsbeslutning, og små drypp av relevant, synlig og troverdig branded content gjør det mer sannsynlig at merkevaren blir med i den endelige vurderingen når kjøperen tar en beslutning.

Lørdag 23. juni får vi vite hvem som løste det best i 2011 når vinneren av kategorien «Branded Content & Entertainment» blir offentliggjort i Cannes.

Publisert