Trender i 2015

Cathrine Movold deler sine favoritt-spådommer for 2015, og inviterer til å diskutere trendene med oss på åpent hus 15. januar.

2015 har så vidt rukket å komme over dørstokken, og både sosiale medier, aviser og småpraten i kantina dreier seg rundt hva det nye året vil bringe i form av nye teknologier, nye tjenester og produkter. Blir dette året smartklokkene blir allemannseie? Kommer nye betalingsløsninger til å slå en solid kile i bankenes hegemoni? Vil dine ekte helsedata bli avgjørende for helseforsikringen din? Og vil vi lykkes med å skape verdifulle tjenester av teknologiske muligheter?

Nedenfor har jeg samlet et utvalg av mine favoritt-spådommer for 2015. Men før vi kommer så langt, vil jeg invitere deg på besøk til oss!

I år ønsker Making Waves nemlig å utvide kantinepraten og inviterer både deg og synsingen inn i varmen hos oss – til en kveld hvor vi deler tanker om hva vi tror kommer dette året,  hva det vil si for oss som forbrukere og for oss som lager tjenester. Vi snakker om alt fra typografi til hvordan du kan få bilen din på nett, så her bør det være noe for noen og enhver.

Interessert?

Sett av kvelden 15/1 fra kl. 17.00 – og meld deg på her.

Velkommen!

Så – her er mine tre favoritter:

Harvard Business Review og Webbmedia Group

The tech trends you can’t ignore in 2015

Webbmedia Group (ledet av Amy Webb) utgir en årlig trendrapport. I denne artikkelen gir Webb et utdrag fra årets rapport, og hun skriver også hvordan de spotter dem og kvalifiserer dem. Dette bør gå rett inn i verktøykassa til alle som jobber med tjenesteutvikling og innovasjon.

Jeg liker videre rapporten i seg selv godt fordi den er omfattende og gir gode eksempler på tjenester og firma som arbeider med dem, men også fordi den markerer hvilke trender som er på lista for første gang, og hvilke som har vært der over tid – og altså blitt mer modne. Når man følger rapporten over flere år kan en også se om enkelte trender faktisk viser seg å være blindspor.

Modne trender

Blant gjengangerne på lista (tredje år), finner vi bla Internet of Things og Wearables. Dette kan tyde på at 2015 vil være året hvor dette får et bredt gjennombrudd. Det er liten tvil om at Apples Smart Watch vil åpne dette markedet for en større masse.

Her finner vi også Privacy. Det later til at vi nå får et mer bevisst forhold til våre data, og at tjenester som tar dette på alvor vil komme stort fremover.

Nye trender

Blant trendene som er i rapporten for første gang finner vi, etter min mening, de mest interessante nye strømingene, som bl.a Wireless Bod Area Networks.

Dette handler om hvordan dine personlige data kan kommuniseres direkte fra wearbles eller implantater til interessenter rundt deg. Dette gir oss en nær fremtid der vi selv er en del av IoT. På mange måter fristende, men også etisk utfordrende. Webb skriver blant annet at The US Department of Homeland Security ser på dette i forbindelse med cybersikkerhet og grensekontroll.

Ericsson Consumer Lab

10 Hot Consumer Trends 2015

Ericssons interne Consumer Lab gjør egen research, og deres rapporter er generelt veldig bra. De fleste store teknologifirma bruker mye ressurser på innsikt som bakgrunn for strategi og produktutvikling, men få utgir funnene på en så god måte som Ericsson.

Årets rapport er basert på undersøkelser og deltakende observasjon i 23 land, hvorav fokusgrupper i ni av disse har blitt fulgt årlig siden 2009.  På denne måten kan Ericsson se endringer i konsumentoppførsel og danne seg et bilde av når nye tendenser modnes for massemarkedet.

Rapporten forsøker å ’forecaste’ respondentenes forventninger frem til 2020. Vi som gjør innsikt vet at dette er vanskelig å validere, men jeg finner det likevel både interessant og troverdig at 80% tror at mobile lommebøker har erstattet annen betaling innen 2020.

Når det gjelder trendene i rapporten, har jeg personlig stor tro på The Digital Purse (mobil betaling), Longer Life (helseforbedrende applikasjoner), My Information (igjen om sikkerhet!) og Domestic Robots.  Som småbarnsmor har jeg også lenge sett Children Connect Everything – og er ikke overrasket over at 46% av barna som bruker tablets forventer at alt er connected senere.

Wired

The Rapidly Disappearing Business of Design

Den tredje kilden jeg vil trekke frem, handler på mange måter mer om bransjen enn om forbrukere eller teknologi. I denne artikkelen skriver Robert Fabricant om hvordan designbransjen er i endring. Han belyser blant annet oppkjøpstrenden der designkonsulentselskaper kjøpes av produktselskaper (Tenk Adaptive Path og Capital One) i takt med at design/UX kompetanse blir en kritisk kompetanse som det er stadig viktigere å ha in-house.

Som leder av et av Norges største designkonsulent-miljøer og med personlig bakgrunn fra inhouse-miljøer, er dette en utvikling jeg følger tett. Det kan være en trussel mot bransjen, men det kan også være en styrke.

Som konsulent vet jeg at modne og kunnskapsrike oppdragsgivere er alfa og omega for å lykkes. Jeg ønsker derfor sterke in-house miljøer velkommen. Som tidligere in-house designer vet jeg hvor lett man kommer inn i boksen , og jeg tror derfor på synergien mellom blikket utenfra og kunnskapen innenfra.

For nettopp den ’egne boksen’ er noe av det som utfordres mest i vår nære fremtid. Når stadig flere produkter skal snakke med hverandre og samhandle, blir det vanskelig å avgrense ’boksen’. Istedet øker kompleksiteten i designoppgaven. Det handler ikke lenger om en produsent av et produkt. Det handler om tjenester og systemer der flere aktører skal finne sin rolle.

Dette gjelder konsumentprodukter, men Fabricant peker også på at dette gjelder design av samfunnet selv – i trenden han kaller ’Big Design’:

More importantly, design is increasingly critical to addressing issues that sit outside a single corporate mandate or organizational footprint. In 2013 Clinton Global Initiative dedicated its annual meeting to showcase the role of design in social impact and international development. In the pages of Wired, Melinda Gates famously picked human-centered design as the single biggest driver of social change in the last few decades.

Hans ord er en passe optimistisk start på det nye året. Uavhengig av trender – design av meningsfylte tjenester går aldri av moten. Design is Big. Også i 2015.

Diskutere mere?

Sett som sagt av kvelden 15/1 fra kl. 17.00 – og meld deg på her.

Velkommen!

***

Lurer du på hva som har skjedd på Internett den siste uken? Skvulp samler det beste innholdet for deg, og serverer det i en passelig porsjon på vei inn i helgen.

 

 

 

 

 

 

Publisert