Tre mobile myter

Smart-telefonens inntog har endret ikke bare våre mobile vaner, men også hvordan vi bruker Internett og kommuniserer generelt. Mange gamle forestillinger om mobilbruk gjelder ikke lenger. Vi har sett nærmere på tre mobile myter.

Myte: “Folk surfer mest når de er på farten”

Realiteten: Nei, det vanligste er å surfe når vi er minst mobile. Edda Media spurte sine mobilbrukere «I hvilke situasjoner bruker du mobilen for å oppdatere deg?«. Hjemme (91,9 prosent) og På jobb (62 prosent) overgår med god margin mobile eller andre brukssituasjoner. Som de skriver, «vi vet at leserne ikke nødvendigvis tviholder seg i et buss-håndtak med den ene hånden mens de leser avisen med den andre, de sitter like gjerne hjemme i godstolen». Undersøkelsen ”Our Mobile Planet Norway” utført av Ipsos MediaCT for Google, viser det samme:

Slide091 640x480 Tre mobile myter

Myte: “Mobilen brukes mest for å finne informasjon”

Realiteten: Nei, den brukes mest til underholdning, skriver Inmobi’s i rapporten ”Why creative matters most”. Mobilen bør anses primært som en underholdningsdestinasjon heller enn et arbeidsverktøy, mener Inmobi. Ovenfor refererte ”Our Mobile Planet Norway” viser at smarttelefon-brukere multitasker: 87 prosent bruker mobilen mens de gjør andre ting. Hele 62 prosent av respondentene ser på TV samtidig som de surfer på smarttelefonen.

Myte: “Nordmenn vil ikke handle via mobil”

Realiteten: Norge ligger på verdenstoppen både i smarttelefon-penetrasjon og kjøp av applikasjoner. Bruk av media-applikasjoner dominerer, og det er fordi det er denne typen innhold som er best tilpasset mobil. Ifølge ”Our Mobile Planet Norway” bruker 81 prosent av respondentene smarttelefonen for å finne lokal informasjon, og 82 prosent bruker deretter informasjonen til å enten ringe bedriften eller til ett kjøp. I tillegg bruker vi gjerne smarttelefonen som startpunktet til videre handle via andre plattformer.

DIBS handelsindex for 2011, som INMA bruker i sin mobilrapport for 2011, skriver at 70 prosent av europeiske nettbutikker ikke tilpasser nettsidene sine for mobil, og at bare 20 prosent tenker at de snart skal det.

Vi bruker mobilen langt inn i kjøpsprosessen, men selve handelen foretar vi altså gjennom en annen kanal. Hovedgrunnen til at det ikke handles mer mobil er simpelthen at de færreste aktører har tilrettelagt for mobilhandel.

Lyst til å finne ut mer?

Ta en titt på Thinkwithgoogle.com, som lar deg velge dine egne parametre, som genererer de grafene du vil ha.

Consumerbarometer.com lar deg enkelt visualisere Norske tall fra TNS.

Publisert