Del 3: Ti tips for å ha det bra på jobb

Strategirådgiver Cathrine oppsummerer sitt første yrkesaktive tiår med ti tips til dem som står på startstreken. Ikke overraskende er det nyttig lesing også for oss som har jobbet en stund!

Tipsene kommer i tre bloggposter, les tirsdagens tre tips her, og gårsdagens tips her.

De fire siste, gode rådene

7. Ha empati

8. Våg å stå i bakgrunnen

9. Lær nye ting

10. Tro på fremtiden

07 640 2 Del 3: Ti tips for å ha det bra på jobb

7. Ha empati

Jeg scoret en gang 0 på empati i en personlighetsevalueringstest i forbindelse med en ansattelsesprosess. Testen tvang meg systematisk til å velge mellom «drikke kaffe med kollega» eller «levere jobb i tide». Needless to say valgte jeg «levere jobb i tide». Jeg fortalte det til min hardcore-ingeniør pappa, som overrasket meg ved å si «Ikke glem det mellom-menneskelige, jenta mi». I ettertid har jeg skjønt at dette var en veldig dårlig test. Og at pappa hadde rett.

Empati handler om evnen til å se og forstå andres følelser. Og følelser indikerer behov og ønsker.  Etter at jeg begynte i Making Waves, har jeg gjenoppdaget hvor viktig det er å ha empati med brukerne. Forstå hvordan de faktisk er – ikke hvordan jeg tror de er. Og jeg har funnet tilbake til en av de viktigste grunnene til at jeg jobber med det jeg gjør, nemlig at jeg kan gjøre verden bedre for folk – ved at de får bedre produkter rundt seg.  Det er derfor empati er viktig egenskap i vår bransje – rett og slett fordi vi lager produkter for andre.  Man må snakke med folk. Hvilke utfordringer har en småbarnsfar som skal kjøpe klær? Oppsøk dem, dra til butikken og spør. Forstå andres situasjon, behov, utfordringer, drømmer.  Ikke avfei dem med at ’de skjønner bare ikke hvordan’ eller ’det er de som gjør feil’.

For vi har mye makt. Vi bestemmer om folk skal ha ting de kan bruke eller ikke. Skal det være en kamp å bruke nettbanken, eller skal det være enkelt? I vår bransje er med å ta disse avgjørelsene. Vi har makt over brukerne. La oss bruke den på en god måte – med mye empati og respekt.

08 640 2 Del 3: Ti tips for å ha det bra på jobb

8. Våg å stå i bakgrunnen      

I det siste har jeg lært mye av en kollega med lang fartstid som klassisk konsulent. Hun snakker om å lytte og legge til rette for at andre skal skinne. Som rådgiver er det ikke sikkert at jeg  skal spille første fiolin, selv om jeg vil fremstå bra. Greit nok, folk kommer til oss for å få råd, og det skal de få. Men rådene skal tuftes på forståelse av utfordringene de har.

Og for å rådgi bra,  må jeg være en god lytter og sette meg selv i bakgrunnen. Forstå at det handler om deres mål, ikke mine.  Tilrettelegge for diskusjon og dialog.  Gi kunnskap og innsikt, vise muligheter, men ikke alltid regne ut svaret med to tykke streker under. Overraskende ofte klarer de jeg jobber med å regne ut svaret selv. Og når de gjør det selv, så er de selv i førersetet for realisering av det nye. Og da er det mye større mulighet for at endring skjer.

Beviset fikk jeg i fjor. Jeg presenterte et nytt konsept for ledelsen til en av mine kunder.  Av ulike grunner følte jeg meg utilpass, og det ble oppdragsgiveren som snakket mest og svarte på de fleste spørsmålene. Det ble et bra møte,  men jeg følte ikke at jeg fremsto så bra selv. Jeg beklaget meg til en kollega. Han sa: Ta det ro. Ser du ikke hva som skjedde? De tok eierskapet. De kan stoffet, de tror på det, og de kan svare på ledelsens spørsmål uten din hjelp.  Det er en seier, ikke et nederlag.’

09 640 2 Del 3: Ti tips for å ha det bra på jobb

9. Lær nye ting    

Ingen er utlært. Noen sinne. Siden jeg gikk ut fra AHO har jeg lært ekstremt mye. Selvsagte ting som profesjonalitet og kundebehandling, som ikke kan læres på en skole. Men viktigere er faglige ting. I Making Waves har jeg bl.a.  lært om tjenestedesign, digital strategi, brukeropplevelse, lean og minimal viable product , for å nevne noe. Å levere gode råd i et felt som stadig utvikler seg skulle man tro var hardt. Men hvis du liker å lære nye ting er det snarere inspirerende.

Jeg ble minnet om det nylig, da vi hadde fagdag i avdelingen og snakket om hva som motiverte oss. Vi er veldige ulike typer, og har ulik kompetanse. Vi har økonomer, ingeniører, humanister og designere i blant oss. Likevel var det vi sa merkelig sammenfallende. Vi blir inspirert av hverandre, og ser at vi kan lære av hverandre. Dessuten blir vi alle motivert av å bevege oss på kanten av vår egen kunnskap. Å stå i spennet mellom det man kan – og det man ikke kan. Bruke sin kunnskap til å takle et nytt område, en ny utfordring, en ny kunde. Da er vi alle litt på tærne, sultne etter å gjøre takle det nye på en god måte. Og det er da vi trives best, yter best og føler oss maks motiverte.

Og sånn er jo det moderne arbeidslivet. Hvis det noen sinne har vært en tid der man kunne alt, så er den i det minste forbi. Og i konsulent-livet settes det på spissen. Den viktigste egenskapen vi kan ha i dag er evne til å lære nye ting fort. Suge opp og trekke ut det som er viktig for oss og de vi jobber sammen med. Lytte til de som kan noe annet, lære fra dem, og strekke oss enda litt lenger.

10 640 2 Del 3: Ti tips for å ha det bra på jobb

10. Tro på fremtiden

Den siste tingen jeg vil snakke om, er fremtiden. Den er ikke her. Ikke på langt nær. Tenk 10 år tilbake. I 2003. Da jeg var ferdig på AHO og flyttet til Holland for å starte i min første jobb. Vi hadde ikke Facebook. Vi hadde ikke Skype. Vi hadde knapt nok Google. Vi hadde ikke smart-telefoner. Ingen apper. Vi hadde bare akkurat fått iTunes og digitale musikkformat. Vi hadde ikke flatskjermer, verken på TV eller som monitorer. Ikke veldig mange hadde lap-tops. Nettbrettet var en drøm.

Det er mye som har skjedd. Og vi er veldig raske til å tro at det er unikt for oss, for vår generasjon. Men tenk på moren min. Hun vokste opp med utedo, uten fast telefon, og bare så vidt innlagt strøm. Og tenk på sønnene  mine. YouTube, apper, iPhone, er for dem en selvfølge. De kan ikke fatte at dette ikke fantes. Og at telefonen satt fast i veggen, nei det høres jo ut som en vits. Hvordan blir deres fremtid? Hva kommer de til å si til sine barn? «Vi hadde touchskjermer, fordi vi hadde ikke brain waves?» Eller «Vi måtte faktisk gå til legen for å få en diagnose, vi kunne ikke bare lese av kroppen?».

Det er ikke så lett å se inn i fremtiden. Men vi vet at verden endrer seg, og at går fort. I går var det mobil web og apper. I dag er det Internet of things – hele verden blir connected. Om kort tid er antakelig din kropp en del av det systemet. Spennende? Skremmende?

Selv er jeg optimist. Og uansett hva dere tenker, kommer deres innsats, tanker og verdier til å forme fremtiden vår. Så – tro på at fremtiden blir et bra sted å være. Og tro på dere selv i den fremtiden. Det kommer til å bli fantastisk.

 

Publisert