Bilde fra inngangsdøra til Lean UX-konferansen i New York 2015

Minimum Viable Blogpost

Å få bestillingen «skriv en bloggpost fra konferansen» er ikke spesielt lean. Selv ikke når konferansen var nettopp Lean UX, skriver Geir Arne.

Kjære Making Waves-ledelsen,

Er det en ting vi har lært på konferansen vi akkurat har vært på, så er det at det er lov å feile! Og jeg tror deres bestilling av bloggposter fra Lean UX-konferansen er en feil.

Waste

For å si det på lean-språket: Det er waste. Google Analytics-tall fra tidligere konferansereferater tyder på svært få lesere er interesserte. Min hypotese: Gjenfortellinger av Keynote-presentasjoner er superduperkjedelig, kun slått i kjedelighet av fortellinger om hvor kult noen har hatt det i Utlandet (vi har hatt det kjempekult, forresten!). Hvis dere er uenige, kan vi godt teste denne hypotesen gjennom å snakke med folk på huset.

Å løse et problem vs. å lage en leveranse

Men et viktigere poeng, er at å bestille en bloggpost er en klassisk anti-lean, i den forstand at det er en bestilling av en leveranse, ikke en bestilling av å løse et problem. Nå finnes det mange ulike teknikker for å formulere gode problemstillinger (fikk f.eks litt smaken på A3 her borte), men min hypotese er at den egentlige oppgaven ligger i noe dere ba oss om i en tidligere mail:

bring back knowledge and inspiration to those of us left in the snow

Utfordringen er m.a.o. å bringe vår læring her videre, og det er ikke åpenbart hva svaret er, eller hvordan vi kan være sikre på at det fungerer.

Men min hypotese (der var det ordet igjen!), bl.a. basert på flere av foredragsholderne under konferansen som har forsøkt å innføre lean-tankegang, er at man ikke kan fortelle, man må gjøre.

Å lære er å gjøre

Så forslag: La oss prøve Lean UX-prosesser i enda flere prosjekter. Det trenger ikke være store greier, la oss starte i det små. Men gi flere team forretningsmål å løse (f.eks. «øke konvertering på mobil»), og la designerne være med på å finne ut hva det er lurt å lage. Det kunne vi lært masse av, og i beste fall er det en slik type læring som sprer seg i organisasjonen. Vi som har vært på konferansen, kan gjerne være med å støtte slike prosesser.

Prøve og feilelære

Og så er det helt avgjørende at vi ikke stopper der, men faktisk sjekker om det funket. Hvor mange team har begynt å jobbe på den måten, og hvor fornøyde er de med det? Hvilke lean-verktøy/teknikker fungerer for våre kunder, og på hva slags typer prosjekter? Har skeptikerne rett i at det skaper for mye usikkerhet for kunden, og ikke er kompatibelt med de kreative sprangene som kreves i innovativ design?

La oss ikke synse om dette, men gi folk og team frihet til å prøve, la oss sjekke om det funker, og uavhengig av utfallet, la oss lære av det. Build. Measure. Learn.

Beste hilsen,

-Geir Arne

 

PS. Innspill til hvordan vi kan bedre kan distribuere læring fra konferanser tas imot i kommentarfeltet. Finnes det noe som faktisk funker?

***

Lurer du på hva som har skjedd på Internett den siste uken? Skvulp samler det beste innholdet, og serverer det i en passelig porsjon på vei inn i helgen.

Publisert