showme

Show me the money!

Bransjen vår sliter med å synliggjøre verdiene vi skaper.

«Nei, det er ikke aktuelt, det blir altfor dyrt! Det vil koste meg én uke med radioreklame!»

Dette fikk jeg høre for en måned siden fra en kunde. Jeg hadde anbefalt ham å videreutvikle en tjeneste, men han ville heller bruke pengene på radio. I vår bransje liker vi å tro at tradisjonell reklame er død. Det er den altså ikke.

Vi synes det er gammeldags når reklamebyråene pøser ut sjampoklisjeer på TV. Likevel: Reklameomsetningen økte i de påstått arkaiske mediene radio og TV i 2012. «Problemet» er nemlig at tradisjonell reklame virker! Kundene våre vet omtrent hva de får igjen om de bruker noen millioner kroner på en TV-reklame. De får god hjelp av mediebyråenes statistikk og kalkyler.

Vi som jobber med å designe og utvikle digitale nyttetjenester, kjemper ofte om de samme midlene som reklamebyråene. Vi har ambisjoner om å lage tjenester som i det lange løp gir langt bedre verdi enn cheezy jingles. Vi mener vi lager tjenester som begeistrer brukeren, og skaper varig verdi og økt lønnsomhet. Men helt sikre er vi imidlertid sjelden.

For vi har et problem:

Det er vanskelig å måle verdien av gode kundeopplevelser.

Designen vår og de smarte løsningene vi leverer fortjener bedre. Vi som designer må bli enda flinkere til å beregne og måle effekt. Sette et tall på suksessene våre, og lære av feilene.

Det finnes mange måter å tallfeste verdien av produktene vi leverer:

  • Noen prosjekter burde starte med et godt, gammeldags business case: Hva slags forretningsverdi er det rimelig å anta at kunden vil oppnå med løsningen vår, gitt ulike scenarier?
  • Man kan lansere et minimum viable product; teste, måle effekt og lønnsomhet, og justere tjenesten fortløpende.
  • I mange tilfeller vil det være vanskelig å måle direkte økonomisk verdi. Da burde vi likevel passe på å måle effekten, om det er økt medarbeidertilfredshet i en offentlig etat eller bedre læring som følge av et smart pedagogisk verktøy.
  • Men vi må ikke måle alt, alltid. Vi må tallfeste de rette tingene.

Felles for målemetodene er at de vil kreve en moderat investering. Helst får vi kunden med på å lage et business case eller måle effekten; hvis ikke bør vi ta kostnaden selv, for vår egen lærings skyld. De gode tjenestene vi utvikler fortjener nemlig å bli målt kvantitativt.

Og når vi har håndfaste erfaringer har vi langt bedre forutsetninger for å planlegge og gjennomføre gode prosjekter i fremtiden.

Vi må altså alltid, metodisk og konsekvent, «regne hjem» verdien av tjenestene våre. For i dette spillet er radioreklame fortsatt bedre enn oss.

***

Vi skriver mer om design og forretningsverdi på bloggen fremover. Kollega Cathrine Movold har vært på konferansen NEXT 2013. Et av årets sentralt tema var «Design Value and Business Effects». Les hennes referater fra konferansen på mandag og onsdag neste uke!

***

(Bildet: Tom Cruise i filmen «Jerry Maguire». I andre enden roper Cuba Gooding Jr. «Show me the money!»)

Publisert