Når de nye kanalene får fotfeste

I går slapp alltid like rause Finn webstatistikken for juli. Det bemerkelsesverdige tallet denne gangen er hvordan trafikken fra såkalte nye plattformer (mobil og nettbrett) har passert 10%, en vekst opp fra 3% på samme tid i fjor.

Hva sier dette om fremtiden?

De fleste analysefirmaer er samstemte om at denne nye trafikken vil passere det vi i dag ser fra nettlesere på ‘vanlige’ datamaskiner. Og kurven for enkelte tjenester vil se brattere ut enn det globale anslaget til Morgan Stanly som plasserer dette krysningspunktet rundt 2013/2014. Nå var riktignok dette utsagnet fra 2009 knyttet til mobiltrafikk alene. Siden den gang har vi lagt nettbrett til i folden, hvilket har fått kategorien ‘nye kanler’ til å skyte ytterligere fart. Til sammenligning har veksten fra «tradisjonelle kanaler» (les desktop) nær stagnert. Selv om dette skulle være en hype som skal korrigeres, er det ingen tvil om hvor vi er på vei. Men hva betyr dette for alle oss som jobber med brukeropplevelser i digitale kanaler?

  1. Det har nådd en voksen størrelsesandel, >10% en brukermasse kan og bør ikke ignoreres.
  2. Hvordan veksten har tatt seg opp de siste 6mnd er en påminnelse om at det også har begynt å haste med å få på plass gode løsninger for disse kanalene.

Mobilvekst med løpefart

nye kanaler.0021 500x375 Når de nye kanalene får fotfeste

At vi vil se norske tjenester som opplever >50% mobil trafikk allerede neste sommer er en noe fremoverlent påstand, men det dukker opp flere og flere trafikkurver de siste månedene som gjør utsagnet mindre virkelighetsfjernt enn det fremstod for bare et halvt år siden. 

Men hvem passerer 50% først?

Finn mener selv de ligger an til dette kryssningspunktet i 2013/14, slik Morgan Stanley indikerte. Men ser man på norske nettaviser kan vi kanskje se en «målpassering» innen 12-18mnd. Lokomotivet VG Mobil kunne f.eks. i uke 28 vise til over 30% av sine brukere fra mobil i følge TNS Topplisten.

nye kanaler.0032 500x375 Når de nye kanalene får fotfeste

* Tallene er fra Juli (Finn.no) og henholdsvis Uke 28 (pre-Oslo/Utøya) for Nettavisene.

 


Publisert