eHandelsdagen2014b

Hvordan sikre slag på netthandelskassa?

Norske eksperter ga sine beste råd på eHandelsdagen.

eHandelsdagen er en årlig konferanse for norsk netthandel. Våre utsendte var Ida Blekeli, Torstein Risnes og Elisabeth Storaker.

Årets program bestod av fem sterke foredragsholdere som ga innblikk i hva de hadde erfart var viktigst for en vellykket e-handelsløsning. I tillegg var det fem åtte-minutters sekvenser med temaer som 200-kroners grensen for tollfri handel, trygg e-handel og tekstoptimalisering, introduksjon til enhanced ecommerce i Google Analytics samt avslutning med et interaktivt fagpanel som diskuterte bransjens utfordringer og muligheter.

E-handel handler selvsagt om slag på kassa, altså konverteringer. Likevel trakk første foredragsholder Magnus S. Bøe fram hvor viktig det er å huske på at en nettbutikks side har flere oppgaver enn å sørge for konverteringer. Innholdet er også en kundedriver, og selv et besøk som ikke ender i en konvertering kan være verdifullt fordi det kan sikre gjenbesøk. Mange får panikk dersom trafikken øker uten at det påvirker konverteringsraten positivt, men mer trafikk kan altså også være et positivt tegn på at innholdet i seg selv er en trafikkdriver. Og hvis omsetningen øker, er det ikke krise at konverteringsraten synker litt.

Camilla Hager fulgte opp dette i sin 8-minutter der hun snakket om at i en søkebasert verden er optimalisering av tekst helt avgjørende for å bli funnet. Søkemessig betyr godt innhold at det er originalt (unngå gjenbruk av tekst) og informativt. Selger du vintersko til barn på nett, må du overbevise foreldre om at sko de ikke kan se med egne øyne er varme nok. Da er gode beskrivelser avgjørende slik at sjansen øker for at de blir overbevist og klikker på «kjøp».

Mogens Møller trakk fram fire tips som hever konverteringsraten;

1. Sørg for å guide besøkende til riktig produkt gjennom spesialtilpassede og lette landingssider med tydelig navigering, og eller ved å merke produkter godt, for eksempel sportsutstyr – med for eksempel «nybegynnere».

2. Vis flest mulig produktbilder.

3. Husk mobile brukere, og sørg for filtreringsfunksjonalitet på alle enheter.

4. Pop-ups er bedre enn sitt rykte, men bruk dem med omtanke. Har du en attraktiv gave eller bonus, er pop-up en effektiv måte å samle inn adresser på. Og adresser er selvsagt en snarvei til mulig gjenbesøk.

eHandelsdagen2014 Hvordan sikre slag på netthandelskassa?

Mats Lyngstad fra Venture Factory viste hvordan systematisk arbeid med Facebook er verdifullt for nettbutikker.  Vi merket oss spesielt tipset om at innhold på Facebook må designes med tanke på utseendet i nyhetsstrømmen. Få besøker nemlig selve Facebook-siden i forhold til hvor mange som ser innholdet i sin egen nyhetsstrøm. Han snakket også om målrettet segmentering og remarketing som speilpublikum, der du kan nå ut til nye personer som kan være interessert i virksomheten din fordi de minner om en av kundelistene dine.

Karl Philip Lund fra Kingspoint viste hvordan systematisk arbeid med innhold, målrettet distribusjon og optimalisering virket og hadde tre konkrete tips:

  1. Bruk pop-ups
  2. Få tak i e-post tidlig for e-postoppfølging og nyhetsbrev.
  3. Lek med ord: skriv, test og skriv om for å se hvilke utslag små endringer kan gjøre. På salgsmaskin.no kan du se hvordan en amerikansk nettbutikk økte salget med 300 millioner ved å endre tre tekster.

I tillegg siterte han Jack Welch som definerte strategi som «Choose a general direction and implement like hell». Så enkelt og så vanskelig.

Se eHandelsdagen.no for mer informasjon

Publisert