wn_1

Høydepunktene fra What’s next-konferansen

Vi dro til Danmark og så David Shing, Spotify og Microsoft spå om den umiddelbare fremtiden.

What’s next? spurte den danske mediebransjen seg, og vi tok turen over Skagerrak for å se hva de kom frem til. På en effektiv 1,5 dagers konferanse fikk vi høre mer om innovative prosesser i ledende selskaper, og om vi ikke fikk et helt tydelig svar på hva som faktisk ER next, så noterte vi oss i alle fall noen interessante trender. Her er høyepunktene fra fem av de mest relevante innleggene:

AOL – David Shing:

  • Alt handler om teknologi, innhold og distribusjon. Du som bedrift må sikre at du mestrer alle tre.
  • Kidsa i dag er vi-generasjonen. De er sosiale, men bygger sine egne beskyttede communities som ikke alle har tilgang til. De setter familie og venner høyere enn Gen X og Y, og er også en show-me generasjon. Vis dem videoer.
  • Hvordan tilpasser du din merkevare til å være opplevelse? Du klarer ikke la være å smile av denne videoen fra Adidas og David Beckham.
  • Mange merkevarer ønsker nå å være breaking news, og vi beundrer de som får det til (eks. #BendGateKitKat, Heineken, Nokia). Men er du egentlig rigget til å være så raskt på trendene?

Microsoft – Jonathan Oliver:

  • Alle snakker om innovasjon for tiden. Tidligere har vi sett mye på å endre prosesser, men nå vil vi endre produktene også.
  • De fleste merkevarer sier at de vil være innovative, men samtidig er de ganske trege. Dette har ofte sammenheng med at merkevaresjefer kun sitter i 2 – 3 år før de bytter jobb – de har altså liten interesse i å ta stor risiko. Når en merkevare ber byrået sitt om å være innovative, bør de ha tydelige KPI-er, og de må knytte seg til samarbeidspartnere som tør å utfordre dem.
  • Innovasjon = (innsikt + teknologi) / ((intelligente og tøffe kunder) x (designtekning))
  • Du får ikke innovative prosesser ved å la de samme ansatte som drifter dagens organisasjon samtidig ha ansvar for innovasjonen. Det bør være to ulike team.

Twitter – Scott Thwaites:

  • De merkevarer som har suksess på Twitter har bygget en organisasjon som er reaktiv og . De trenger ikke to uker for å få godkjennelse på tekst og bilder. Det skal mye til fra organisasjonens side å eie øyeblikket, slik vi har sett eksempler fra Oreo, KitKat, etc.
  • For å starte bør du lage et årshjul basert på hvilke ting du vet kommer, og forberede dette i god tid for å ha tid til å hoppe på breaking news.

wn 2 Høydepunktene fra Whats next konferansen

Spotify – Stefan Palmquist:

  • Det er en nær tilknytning mellom merkevarer og musikk – nå er det også kartlagt i en rapport av Spotify og Comscore .
  • Boost your run kampanjen mellom Adidas og Spotify i Norge var en suksess. 72 prosent av dem som så kampanjen så mer positivt på Adidas etterpå, og 69 prosent mente at sjansen for å kjøpe Adidas-produkter hadde økt.
  • Spotify legger store ressurser i å dele statistikk og annen data til pressen og bloggere.

MIT Media Labs – David Rose:

  • Internet of Things – eller Enchanted objects som David liker å kalle det – følger denne rammen: oppkobling – personalisering – sosialisering – gamification – historiefortelling. Underveis går IoT fra å være et produkt, via noe sosialt til en opplevelse.
  • Disruption kan skje overalt – alle industrier kan komme til å se store endringer.
  • Utfordringen fremover blir om ditt selskap kan bruke IoT til noe nyttig? Du må jobbe ut hele tjenestereisen og økosystemet rundt din IoT før den lanseres.

wn 3 Høydepunktene fra Whats next konferansen

Hva ser vi som kan være viktig for våre kunder å ta med seg videre? Først og fremst at nå er det viktig å rigge organisasjonen for å jobbe innovativt. Innovasjon handler om å eksperimentere og få lov til å gjøre noe annerledes. Det betyr at vi må ha nye stillingsbeskrivelser med mandat til å jobbe med endringer. De organisasjoner som lykkes har bygget en kultur der det er lov å utfordre og feile, og der innovasjon er forankret helt til topps. Budsjettene må reflektere den nye digitale hverdagen – midlene må omdisponeres for i det hele tatt lykkes med innovasjon og nye tjenester. Rett og slett må driften av hele organisasjonen være med på at vi nå skal jobbe innovativt.

Thomas Strige, Kaare Øystein Trædal og Marianne Otterdahl-Møller jobber alle med rådgivning og forretningsutvikling i Making Waves, og var våre utsendte til What’s next-konferansen. Marianne har skrevet, Thomas har tegnet.

Publisert