Mobilsøk – en trussel for norsk næringsliv

Jan Grønbech, sjef for Google i Norge, holdt denne uken et foredrag hos Making Waves. Grønbech mener norske bedrifter ikke tilpasser seg våre nye mobilvaner.

I en artikkel i Aftenposten i sommer fortalte Jan Grønbech at 39 prosent av alle Google-søk i Norge gjøres via en mobil.

– Dette er en trussel for norsk næringsliv, i og med at mobilsøkene våre i stor grad vil lede til bedre utenlandske nettsider. Det er et særnorsk fenomen. Vi ligger årevis etter land som England og USA. Varehandelen og servicenæringen fremstår som en mobil spøkelsesby.

Vi inviterte Jan til å være månedens gjest hos Making Waves, der han utdypet sitt syn på norske bedrifters manglende mobile tilstedeværelse. Etter foredraget intervjuet vi ham:

– Du sier det er overraskende få norske annonsører som bruker mobilkanalen i sin kommunikasjon med forbrukerne. Hva tror du må til for at det kan skje?

– Vel, det er rundt 100 annonsører som styrer det norske markedet. På TV2 er det faktisk bare 34 større annonsører. Det er her noe må skje. I dag er det nærmest en høna og egget-situasjon: selskapene har ikke mobilsider, og da velger de ikke å annonsere. Samtidig så er det ekstremt enkelt å få på plass en mobilside for bedriften din, så det er en dårlig unnskyldning, sier Grønbech.

–  Det viktigste for oss å få de lokale bedriftene og organisasjonene på mobilen. Hvis du plutselig er på Kongsberg og ikke er kjent, har du lyst til å vite hvor en spesiell butikk er. Men det er ingen av butikkene der som har en mobiltilpasset side – og det er veldig tilfeldig hva du får opp. Det de fleste mobilbrukere trenger fra en butikk på mobil er adresse og åpningstider, og det er verken dyrt eller komplisert å få til, mener han.

– Hvorfor ligger vi så langt bak på mobil handel i Norge, når andelen som bruker smarttelefon er så høy her?

– Jeg tror dette handler om kunnskap. Norske bedriftsledere tror det er dyrt og vanskelig å drive business på mobil, så da nedprioriterer de det. Det er vår jobb å få dem til å forstå at dette ikke er lønnsomt i lengden.

– Hvordan ser du på fremtiden for mobiltilpasning i Norge?

– Jeg ser på dette som en nasjonal dugnad. Bedrifter kommer til å gå konkurs uten at de forstår hva som har skjedd. I dag betyr det at du ikke er på mobil det samme som at butikken din er steng i morgen. I den takten utviklingen går nå, betyr dette kanskje neste år at du er stengt 4 dager, og året etter der igjen 6? Alle må egentlig bare komme i gang med mobiltilpasning, og det er våre alles ansvar å gi bedrifter råd om dette.

– Har du noen eksempler på norske bedrifter som gjør det bra på mobil?

– Alle mediehusene gjør det jo bra, Finn spesielt. SAS har alltid ligget i førersetet og fortsetter med det. Ellers synes jeg Choice har en fin løsning. Når jeg åpner websiden på mobil får jeg med en gang hoteller i nærheten av meg, sier Grønbech (lykkelig uvitende om at det er Making Waves som står bak Choice’ løsning, red.anm.).

– Hva er ditt råd til norske bedrifter som ennå ikke er på mobil?

– Gjør det før september er over! Det er både enklere og billigere enn du tror, og det gir veldig gode resultater. Jeg tror mange norske bedrifter overvurderer vanskelighetsgraden av å få en mobil tilstedeværelse, og er redde for å feile. Vår erfaring er at forbruker ikke alltid forventer å finne all informasjon på mobilen. Er det en butikk trenger de fleste forbrukere å finne åpningstider og adresse med kart, mener Grønbech.

– Dere snakker mye om bruken av mobil i turistnæringen. Hvordan føler du Norge ligger an her?

– Vi har et samarbeid med Telemark Fylkeskommune som er veldig spennende. Telemark har bestemt seg for å bli verdens mest digitale fylke, og vi jobber med dem for å nå dette målet. Dette innebærer å hjelpe bedriftene med å komme bedre opp på Google Maps, være tilstede med mobilannonser, på Google+, noe som selvsagt vil forbedre deres organiske rangering, og andre tiltak. Med én gang du kommer inn i Telemark skal du få en ny digital opplevelse. Det som er spennende med dette prosjektet er at det er fylkeskommunene selv som har tatt initiativet til det, som en del av satsingen på turisme. Politikerne tok et valg om å satse nå, forteller Grønbech.

– Vi har tidligere hatt et tilsvarende prosjekt i Tromsø, der vi kurser web- og reklamebyråer i våre produkter og muligheter, deretter introduserer vi dem til næringslivet i området for å utvikle mulighetene. Dette er hjelp til selvhjelp. Et eksempel fra Tromsø var å  hjelpe en lokal skomaker, som lager alle typer produkter fra bunn, med å få en mobilside. Lokalbefolkningen visste om ham, men nå får han mange flere turister innom som kjøper unike suvenirer.

–  I Oslo var det rundt 1 million turister innom i løpet av sommersesongen 2013. Disse vet vi gjør 10-15 søk hver dag. Men de finner jo veldig lite informasjon i forhold til det som hadde vært potensialet.

Fakta fra Jan Grønbechs foredrag:

  • 95 prosent av norske annonsører har ikke mobile nettsider som fungerer
  • 34 prosent av den norske befolkningen bruker daglig en kombinasjon av mobil, desktop og nettbrett
  • Andelen smarttelefoner i mobilmarkedet har steget fra 33 prosent i Q1 2011 til 68 prosent i samme kvartal 2013.
  • 67 prosent av den norske befolkning går aldri hjemmefra uten mobilen

Tall om smarttelefonbruk:

  • 77 prosent bruker mobil i butikk
  • 83 prosent bruker mobil på reise
  • 98 prosent bruker mobil hjemme
  • 38 prosent bruker Internett på smarttelefon oftere i dag enn de gjorde for 6 måneder siden
  • 46 prosent gjennomfører søk på mobil hver dag – og de søker på en annen måte enn på desktop. Mobilsøkeren søker mer lokalt og trenger raskere svar
  • 50 prosent av reiserelaterte søk kommer fra mobil
  • 16 prosent av nordmenn ser på video daglig fra mobilen

 

 

Publisert