fem boktips

Fem bøker du bør lese i høst

Overbevisningens psykologi, elskverdige tilkoblede objekter og The Pixar Pitch – dette er blant temaene på vår anbefalte leseliste for de neste månedene.

Det ble plutselig høst! Her er fem bøker du kan plukke frem når det blir mørkt og regnet pisker på ruta.

1. Enchanted objects

David Rose

David Rose har i “Enchanted objects” beskrevet sin visjon for fremtiden til tingene på internett. Denne boken kan kanskje være for IoT det “Design of everyday things” (Norman) var for produktdesign?

“I have a recurring nightmare. It is years into the future. All the wonderful everyday objects we once treasured have disappeared, gobbled up by an unstoppable interface: a slim slab of black glass. Books, calculators, clocks, compasses, maps, musical instruments, pencils, and paintbrushes, all are gone. The artifacts, tools, toys, and appliances we love and rely on today have converged into this slice of shiny glass, its face filled with tiny, inscrutable icons that now define and control our lives.”

http://enchantedobjects.com

2. To sell is human

Daniel Pink

“Like it or not, we’re all in sales now.” Kunnskapsarbeidere (du og jeg) bruker 40 prosent av tiden vår på det Pink kaller non-sales selling: “persuading, influencing and convincing others in ways that don’t involve anyone making a purchase”. Som konsulent og designer går mye tid til å selge inn ideer, forankre, presentere og overbevise; ikke dumt å bli en bedre selger. Pink’s twist på heishistorien “The pixar pitch” ga meg lyst til å lese hele boken:

“The Pixar Pitch. Once upon a time there was ___. Every day, ___. One day ___. Because of that, ___. Because of that, ___. Until finally ___.”

http://www.danpink.com/books/to-sell-is-human/

3. You’re my favorite client

Mike Monteiro

Mannen bak “Design is a job” har nå skrevet boken fra den andre siden av møtebordet. En must-read for designkonsulenter eller julegave til din favorittkunde:

“When you hire a designer, you’re not hiring a pair of hands. You’re hiring a mind that’s been trained to solve problems in a way you can’t».

http://www.abookapart.com/products/youre-my-favorite-client/

4. A More Beautiful Question: The Power of Inquiry to Spark Breakthrough Ideas

Warren Berger

Hvordan stiller man de rette spørsmålene? Hvordan få dyp innsikt i store spørsmål? Om du jobber med innsiktsarbeid vet du hvor vanskelig det er å finne de riktige spørsmålene, som ikke leder intervjuobjektet og som gjør at du finner gull. Warren Berger introduserer i boken en metode kalt «Why/What if» og minner oss på å stille vakre spørsmål:

“A beautiful question is an ambitious yet actionable question that can begin to shift the way we perceive or think about something—and that might serve as a catalyst to bring about change.”

http://amorebeautifulquestion.com/book-on-questioning-by-warren-berger/

5. Creativity, Inc.: Overcoming the Unseen Forces That Stand in the Way of True Inspiration

Ed Catmull og Amy Wallace

Ed Catmull er mannen som leder Pixar og Disney og Toy Story har alltid vært en av mine favorittfilmer, så denne boken må jo være bra! Forbes var entusiastiske og skrev at “just might be the business book ever written.” Jeg håper den kan lære meg litt mer om storytelling, animasjonsdesign, lek i designprosess og team som skaper magi – og det skader jo ikke om det gir bra business også.

http://www.randomhouse.com/book/216369/creativity-inc-by-ed-catmull-and-amy-wallace

God høstlesning!

Publisert