En prosjektleders hverdag

En prosjektleders hverdag

Du skal bare ha tak i avdelingslederen. Så kommer det 11 mail på fem minutter.

Du ankommer Kristian IVs gate 13 i 9-tiden. Henger litt ved kaffebaren i håp om å treffe avdelingslederen du må smiske med for å ”låne” en frontend-utvikler i noen uker, selv om du vet at han er opptatt på et annet prosjekt. Du tenker at uformell overrumpling er beste taktikk. Ser ikke vedkommende. Småprater om hvem som er god på Javascript med en annen prosjektleder i stedet, mens du nipper til den nybryggede kaffen. Konkluderer at du har tenkt å sette klørne i riktig mann. High fives.

Ankommer den anonyme arbeidsstasjonen i landskapet som deles av fem andre prosjektledere, men som ikke har brukt plassen på ukesvis fordi de enten er ute hos kunde, i workshop eller midlertidig omplassert i prosjektrom et eller annet sted. Det er behagelig stille. Starter PCen og kjenner litt skuffelse over at den heller ikke i dag gir samme wa-woom-følelse som å åpne en Mac. Forbanner SAP for at du ikke får bruke Mac. Åpner mailen med et sukk, men smiler tilfreds over at det ikke er kommet en eneste ny mail siden du sjekket den på t-banen for 10 minutter siden.

Du kommer på at du også sjekket mail i kaffebaren for 5 minutter siden.

Du reiser deg, tar med restene av kaffen og rusler – neida, går i raske klyv – opp til 4. etg for å finne avdelingslederen du må smiske med. Han er ikke på plassen sin heller. Lurer på om du heller skal fyre av en mail, men har erfart at sjansen for å få ”låne” en superutvikler er større om du ser han i øynene og spør pent. Ser deg rundt og grubler litt. Bestemmer deg for å gå rett på superutvikleren i stedet, med samme strategi. Superutvikleren er på plassen sin, men ser stresset ut. Du snur og tenker at det kan vente.

Du tar følge med en servicedesigner ned trappa, og slenger inn en bemerkning om en kanskje litt underlig plassering av et klesstativ. Håper det viser at du har satt deg inn i hennes spisskompetanse. Høflig latter fra servicedesigneren.

Sjekker mail. Det har kommet 11 nye. Sju av dem er i samme tråd om en brukertest der du står på kopi. Sletter alle fordi en annen holder i dette. Smiler og sukker tilfreds over at du har vært så flink til å delegere.

Leser mail fra en kunde som spør om vi kan inkludere lenker til relaterte produkter i designet av den nye oppskriftstjenesten. Sukker tungt mens du ser for deg endringsordren som må komme i kjølvannet. Kommer på at her kan dere gjenbruke en modul fra en annen site dere har laget for samme kunde. Interaksjonsdesigneren er helt enig. Foreslår dette til kundens store begeistring. High fives.

Leser en mail fra avdelingslederen som spør om du har oppdatert allokeringen for oktober. Titter litt opp i taket. Oppdaterer allokeringen for oktober.

Du kommer på at du ikke er helt sikker på om du trenger grafisk designeren tre dager i uka i oktober. Sjekker allokeringen opp mot resterende budsjett. Dobbeltsjekker timelisteregnearket at tallene stemmer, at ingen på teamet har etter-ført timer for tidligere rapporterte uker, at timelisten i Excel stemmer med timelisten i Mwlis (Making Waves’ egenutviklede rapporteringssystem – selve grunnsteinen i enhver prosjektleders omfangsrike verktøykasse), at ingen har timer til gode, at ingen har brukt for mange timer, at gjenstående timer og gjenstående oppgaver stemmer overens, og du synes du kan leve med det ørlille avviket i minus som du oppriktig mener kan hentes inn. Lurer litt på om du likevel burde over-allokere for å sikre deg designeren mot andre små-prosjekter som kan komme seilende forbi. Oppdaterer allokeringen for oktober på alle team-medlemmer i alle pågående prosjekter. En gang til.

Interaksjonsdesigneren kommer bort midt i tankerekken og ber deg ta stilling til en logisk brist i navigasjonen på den nye oppskriftstjenesten. Du aner ikke hva du skal svare. Du spør om hva hun selv mener er det beste. Før hun rekker å svare har du rukket å gjøre deg opp en mening. Det samsvarer ganske bra med hennes anbefaling. Svarer at det går vi for. Hun lurer på om kunden kommer til å godta denne beslutningen. Du svarer at det skal du nok sørge for at de gjør, fordi du synes at dere har kommet opp med en så god løsning. Og dessuten vil innholdsrådgiveren bli veldig fornøyd med at vi har tatt hensyn til det hun hele tiden har sagt om innholdsnavigasjon. High fives.

Du legger inn noen timer ekstra på innholdsrådgiveren til forankringsmøter i allokeringen for oktober.

De neste timene denne dagen bruker du til å gå i møter. Du lager i denne tiden to referater, fire flipper, seks kopper kaffe, tre post-it lapper, en prosjektplan, en beslutningslogg, fire to do-lister, en timerapport, en statusrapport, fire endringsordre, et avtaleutkast og tre nye møteinnkallelser. Du sender 38 mail, og får trolig like mange nye rynker og grå hår, inviterer en kunde på lunsj, gjør tre ulike stunts som sannsynligvis gjør at du unngår å få sju-åtte skuffede prosjektdeltagere hos kunden, trøster en kollega som bare trengte en klem, taster ni smilefjes og ett lei seg-fjes, bytter hentedag med far til barnet, og avtaler etter jobben-pils neste torsdag. High fives. Mange.

Tilbake på pulten for å avslutte dagen. Du kjenner at huden er blank, øynene tørre og magen rumler. Men du kan føre timene dine med god samvittighet, og endelig få gått på do. Toalettet er opptatt. Du henter deg et glass vann, setter deg i sofaen og sjekker facebook mens du venter. Ned trappa kommer avdelingslederen du må smiske med for å ”låne” en superutvikler, men som du helt hadde glemt. Og han er i godt humør.

Foto: Kia Aulie

 

Publisert