finovate_topp

Finans-innovasjon: Fra monstre til dristig bekledning

Vi har vært på Finovate, konferansen for innovasjon innen finansielle tjenester.

Finovate Europe 2014 gikk av stabelen i London 11. og 12. februar. I år var det over 1000 deltagere, som blir bombardert med informasjon gjennom to dager. Finovate er konferansEN man bør delta på for å få en oversikt over teknologi-innovasjon innen finansielle tjenester-sektoren. Konferansen har et meget stramt format hvor de over 60 (!) selskapene som presenterer får 7 minutter hver for å demonstrere sin løsning. Foiler er IKKE tillatt, og man har ikke mer enn 7 minutter på å fortelle tilhørerne hvorfor nettopp deres løsning vil revolusjonere finansbransjen. (Ja, det var en overrepresentasjon av uttrykk som «change the world» og «revolutionize»)

Konseptet er veldig effektivt. Syv minutter er akkurat nok til å skjønne ideen og få lyst til å lære mer (for eksempel: tink.com), og det er akkurat nok til å holde ut en presentasjon om hvordan det å ta blide av sjekken med mobilkameraet vil «revolutionize mobile banking» (yes, that´s you: kofax.com).

Personlig økonomi

Om jeg skal destillere noen trender ut av hva som ble presentert så er det først og fremst at innovatørene er sterke i troen på at «Personal Financial Management» – eller budsjett og regnskapsløsninger – er viktige for kundeopplevelsen. 11 av 60 løsninger som ble presentert var budsjett og regnskapløsninger. Mange banker har forsøkt dette for lengst, men har ikke klart å få noe kundeengasjement. Det nye med disse løsningene er bruken av lekre og lekne brukergrensesnitt og gamification for å få folk til å bli interessert og syntes det er morsomt.

toshl.com introduserte en gjeng med monstre. Man kan tenke seg et kaffelattemonster i nettbanken som spiser opp disponibel saldo med hyppige kaffebarbesøk. tink.com, et svensk selskap, presenterte en twitter-aktig feed som gjorde at jeg fikk lyst til å sjekke status.  Jeg har trua på at det er verdt å prøve dette igjen. Med den kortbruken norske forbrukere har og informasjonsmengden bankene sitter på, er det fullt mulig å lage engasjerende løsninger.

toshl WEb Finans innovasjon: Fra monstre til dristig bekledning

Brukervennlig sikkerhet

Trend nummer to er mer brukervennlig sikkerhet (hører du. BankID?). ´Norske´ Encap viste en app basert mobil autentiseringsløsning som kunne gradere påloggingskravene basert på regler. BehavioSec baserer seg på at folk flest er vanedyr og gjør ting veldig likt hver gang. BehavioSec.com sin løsning ´lærer´ seg bruksmønsteret til brukeren (for eksempel hvordan man taster inn brukernavn og passord) og legger på ekstra krav til sikkerhet dersom avviket er for stort. Det er sannsynlig at det da er en annen person som forsøker å logge seg på). Feedzai.com benytter sosialemedier til å bekjempe svindel. For eksempel, dersom du akkurat har sjekket inn på Elixia i Oslo er det sannsynlig at det ikke er du som kjøper en iPhone på Gran Canaria. Deviceident.com bruker lokaliseringsdata til å identifisere ehandelssvindel på en elegant måte.

Demokratisering

Den siste hovedtrenden demokratisering av dyre tradisjonelle banktjenester. currencycloud.com og currencytransfer.com tilbyr begge valuta og internasjonal betalingstjenester for bedriftsmarkedet til en helt annen kostnad enn tradisjonelle swift baserte banktjenester. I det hele tatt er SMB segmentet er het potet. topicusfinan.com og efigence.com fokuserer på å skape en helt annen brukeropplevelse for små og mellomstore bedrifter.

Bringing sexy back …

Til slutt en liten refleksjon: Det er fortsatt et relativt stort kulturelt juv mellom Europa og Putins Russland. Det gikk et gisp gjennom salen da life-pay.ru dro igang en demo med tre karer i hettegenser og en tidligere russisk Miss Universe deltager på scenen. Det hører med til historien at  Miss Universe hadde en utringning som rakk ned til navlen og var krystallklar på at LifePay gjorde betaling «sexy».

finovate russisk Finans innovasjon: Fra monstre til dristig bekledning

 

Publisert