pl_2

5 store forskjeller mellom analog og digital prosjektledelse

Trine Harnes har vært analog prosjektleder, men nå er hun hel-digital. Her deler hun sine erfaringer med forskjellene på en analog og en digital prosjektlederhverdag.

Digitaliseringens tidsalder har kommet langt i Norge. Skjermer i alle størrelser florerer i de tusen hjem. Og folk flest har høye forventninger til hva skjermene kan brukes til. Folk vil selvsagt løse behovene sine hvor de vil og når de vil!

Stadig flere virksomheter skjønner heldigvis at digitale løsninger kan være effektive, lønnsomme kanaler for å bygge kunderelasjoner og øke omsetningen.

Mens de ulike bransjene innen kommunikasjon og teknologi krangler om tilgang til matfatet er én ting sikkert: Noen skal bygge disse løsningene. Og til det trenger man en type prosjektledelse som tar den nye virkeligheten inn over seg: Digital prosjektledelse.

Her er 5 vesentlige forskjeller mellom analog og digital prosjektledelse:

1. Langsiktighet: Før kunne prosjektlederen fokusere på å levere et produkt eller en enkeltstående kampanje til rett pris til rett tid, klappe seg selv på skulderen og være ferdig med det. Nå leverer vi digitale tjenester, og de kan vare leeenge. De er i konstant utvikling basert på måling av nytteverdi og brukeropplevelse. Ofte får man følelsen av at man skal treffe et mål som stadig flytter seg.

Så legg bort Excel-arket et øyeblikk, kjære prosjektleder, og se stort på det! Ting blir uansett ikke som du tror.

2. Sammensmelting: Før stykket man opp budsjettet i kakestykker og delte ut smulene til de ulike disiplinene etter hva man ville prioritere. Innsikt for seg, idé og design for seg, og implementering for seg. Gudene vet hvem som tok ansvar etter lansering. Da var uansett budsjettet brukt opp. Og hvor ble læringen av? Nå er samarbeid i tverrfaglige team alfa og omega. Strategi, innhold, design, teknologi og prosjektledelse går hånd i hånd.

Lag et klima der team-medlemmene stoler på hverandre og oppmuntre til åpen dialog. Del uferdig arbeid og få korreksjon – både internt og eksternt.

3. Kompleksitet: Før snakket man om kompliserte prosjekter. Nå snakker vi om komplekse prosjekter fordi ”alt” henger sammen. Digital kommunikasjon handler jo om mye mer enn banner-annonser og brukermanualer lagt ut på hjemmesiden som PDF. Det er web-portaler, apps, ehandel, samhandling, integrasjoner, sosiale medier og kampanjer i et til tider kaotisk samspill. Ikke rart estimering er klin umulig.

Involver og ansvarliggjør kunden (de må ha omfattende beslutningsevne og -vilje).

4. Helhetlig: Før hadde prosjektlederen et tydelig avgrenset ansvar. Men mange parallelle prosjekter som pågår over tid, som involverer mennesker, forretning og teknologi, gjør at man må se utover sin egen leveranse. Legg til alle de ulike flatene du møter tjenesten (fysisk, digitalt og mellom-menneskelig), så har du potensielt en suppe uten sidestykke. Nå handler det om å finne nye måter å navigere på som skaper mest mulig verdi for kunden, og minst mulig friksjon for teamet og deg selv.

Styr mot et tydelig definert målbilde (gjerne med målbare KPI-er).

5. Menneskesentrisk: Vi går fra informasjonsteknologi til interaksjonsteknologi, i følge Jeff Sussna (”Designing Delivery – Rethinking IT in the Digital Service Economy”). I stedet for å lage ting med kortsiktig gevinst utvikler vi tjenester folk faktisk trenger, når de trenger det. Ved å respondere på brukerbehov, og ved å invitere til dialog, skaper vi relasjoner til lojale fans som forstår hva vi vil – og elsker oss for det.

Gå ut av kontoret og lytt til brukerne! Det gjelder deg også, prosjektleder.

Lurer du fortsatt på hvorfor du skal tenke digitalt? Når du får ha innflytelse på prosjekter som løser praktiske utfordringer og skaper engasjement på flere flater og over tid, som har tatt hensyn til signaler fra folk der ute, som potensielt kan utgjøre en forskjell i folks liv, og ikke bare er kortsiktig tull og tøys – ja, da har du sannsynligvis den motivasjonen du trenger for å stå opp om morgenen.

***

Vil du ha nyhetsbrev fra denne bloggen rett i innboksen hver uke? Da kan du melde deg på via denne lenken eller nederst under artikkelen!

***

Foto: Björn Simon, unsplash.com

Publisert