inkluderende_hoved_1

– Uten design, ingen business

Bedrifter som drives av designprosesser er svært lønnsomme. Men hvorfor er det slik?

I går skrev vi det første innlegget om inkluderende design. Her er del 2.

Designdrevet selskaper har mer enn dobbelt så høy vekst som tradisjonelle selskaper. Hva er det som skaper denne verdien?

OXO er et eksempel på en designdrevet bedrift – de har hatt en årlig vekst på 30 prosent siden 1991, som følge av at de inkluderer brukere – av alle slag – når de utvikler sine produkter for forbrukere.

Design is everything, because without it we have no business. Anybody can design a decent product. They can’t all design outstanding products. So, design is the differentiator.

— CEO Pentland Brands plc (owners of Speedo)

inklud 4 Uten design, ingen business

Så hvorfor har ikke flere selskaper en menneskesentrisk tilnærming til utviklingen av produkter og tjenester?  Typiske argumenter er av typen «vi gjør det bra som det er», «vi forstår ikke hva designerne sier», «inkluderende design handler bare om funksjonsevne og angår ikke oss», og «hva får vi for pengene?».

Vi sier det igjen, inkluderende design er ikke bare gode intensjoner, men god forretning.

… Economies in the developed world shift from industrial manufacturing to knowledge work and service delivery, innovation’s terrain is expanding. Its objectives are no longer just physical products; they are new sorts of processes, services, IT-powered interactions, entertainments, and ways of communicating and collaborating – exactly the kinds of human-centred activities in which design thinking can make a decisive difference.

– CEO IDEO, Tim Brown (Harvard Business Review 2008)

Dette handler egentlig ikke om designere, det handler om ledelse (designere eller ikke). For å få et selskap til å fokusere sterkere på menneskene, må ledelsen forstå de menneskene deres produkter og tjenester skal tjene. For å ha en menneskesentrisk tilnærming trengs;

(1) Menneskene som skal ta tjenesten eller produktet i bruk

(2) Endring fra å kun tenke løsning, til å tenke på hvem løsningen egentlig skal tjene.

(3) Bruke tid på å formulere spørsmålet, ikke svaret

Og sist, men ikke minst tygg på dette:

”Everybody wants to innovate, but no one wants to change”

– Dan Formosa PhD/consultant, Smart Design (Innovation for All 2014)

Denne teksten er skrevet av Natalia Stiris, Asbjørn Floden og Thomas Strige.

Publisert