Trendwatch 2013 – Emosjonelt design

I årets trendrapport har jeg valgt å fokusere på tre store overliggende trender, og gå mer i dybden på dem. I tillegg hopper jeg raskt innom noen andre visuelle trender med litt mer eye candy mot slutten av rapporten. Det hele er delt opp i fire bloggposter  — her er del tre.

header emosjonelt design Trendwatch 2013 Emosjonelt design

En trend jeg personlig er veldig opptatt av, og som jeg tror vil vokse mye framover, er emosjonelt design. I hovedsak kan vi si at det går ut på å knytte personlige bånd mellom merkevarer og deres kunder.

Noen av dere fikk sikkert med dere IXDA Meetupen med temaet emosjonelt design i april. Det var en veldig god innføring og oppsummering av hva emosjonelt design er, men jeg føler det ga lite innblikk i forhold til hvordan ta det i bruk. Noen verktøy for å komme i gang er:

  • Bruk av design personas
  • Jobbe med tone of voice
  • Skape mer engasjerende og spisset design og innhold
  • Ta i bruk random acts of kindness og påskeegg

 

design personas Trendwatch 2013 Emosjonelt design

Personas er ikke lenger bare for interaksjonsdesignere. En design personas kan være et nyttig verktøy for å hjelpe grafiske designere å forstå merkevaren vi designer for. Hovedtanken er å se på merkevaren som en person. Hva slags personlighet har merkevaren? Hvordan snakker den? Hvilke egenskaper har den? Hva er merkevaren opptatt av? Hvordan skal den framstå for å bli godt likt av sine kjernekunder?

 

mailchimp Trendwatch 2013 Emosjonelt design

Emosjonelt design betyr derimot ikke at alle skal ha en søt maskot eller små søte animasjoner eller enhjørninger eller regnbuer og gudenevethva. Humor kan være et virkemiddel, men det som er hovedpoenget med emosjonelt design er at det visuelle uttrykket og tone og voice brukes for å vise personligheten til en merkevare. Jeg tror også det er viktig at merkevaren oppleves som mer personlig. At det er tydelig at det er mennesker som står bak en nett-tjeneste. Mennesker som vil vårt beste og som vi kan relatere oss til. Ikke kalde, følelsesløse maskiner som spytter ut uforståelige beskjeder og feilmeldinger.

 

voice and tone Trendwatch 2013 Emosjonelt design

MailChimps fullt åpne nettside Voice & Tone er et ypperlig eksempel på hvordan skrive tekst for et nettsted på en menneskelig måte; Hvordan skrive tekst på en muntlig måte, som om det er et menneske i andre enden som snakker til deg. Hva ville du selv ha foretrukket? En kryptisk tekst som sier “503 Service Unavailable”, eller eksempelet over fra MailChimp?

 

dropbox Trendwatch 2013 Emosjonelt design

DropBox er en annen tjeneste som bruker humor for å skape en emosjonell kobling til meg som bruker, og de klarer det med gang på gang. Jeg klarer rett og slett ikke å bytte til SkyDrive eller Drive når DropBox sjarmerer meg gang på gang, og ikke minst når personligheten til teamet bak skinner igjennom. DropBox bruker ofte håndtegnede illustrasjoner og tekster med mye humor, og generelt opplever jeg all kommunikasjon fra dem som mer menneskelig og personlig.

 

betabrand Trendwatch 2013 Emosjonelt design

BetaBrand er et klesmerke som skaper humoristiske historier rundt sine produkter, og som også bruker såkalt “Amateur Action Heroes” for å vise fram produktene sine. Produktet på eksempelet skryter blant annet av at det “…lowers the average wearer’s crotch heat index (CHI) reading by up to 22%”. Disse virkemidline gjør at det skapes en emosjonell kobling mellom merkevaren og kundene, og gir i tillegg BetaBrand masse gratis PR gjennom word of mouth. I tillegg skal det nevnes at BetaBrand på samme måte som MaliChimp er flinke på “Random Acts of Kindness”, som vil si at de gjør spesielle ting for kundene sine. Det kan for eksempel være enkle ting som å sende håndskrevne takkebrev til noen av kundene sine — det er ikke så mye som skal til.

 

threadless Trendwatch 2013 Emosjonelt design

Threadless er eksepsjonelt gode på å bruke modeller på en god måte for å skape små visuelle historier rundt t-skjortene de selger. I tillegg har de andre fine detaljer som at handlekurven deres er trist helt til den får en vare oppi.

 

general electric Trendwatch 2013 Emosjonelt design

General Electric er et mer seriøst motstykke til de foregående eksemplene. Humor passer ikke alle merkevarer — jeg tror det ville ha skapt en del problemer om man for eksempel tok det i bruk for et begravelsesbyrå. GE er et eksempel på hvordan et multinasjonalt selskap bruker historiefortelling fra et menneskelig perspektiv for å skape engasjement og ta i bruk emosjonelt design. De fokuserer på den viktigste ressursen de har, menneskene som står bak alt de lager, og legger ikke så stor vekt på det tekniske.

 

google barrel roll Trendwatch 2013 Emosjonelt design

Jeg kan jo ikke la være å vise noen påskeegg når vi er inne på emosjonelt design. Google har en hel drøss av små skjulte påskeegg, som den velkjente “Do a barrel roll” som får hele nettsiden deres til å snurre rundt. Ellers finnes det en lang liste over googles ,morsomheter på wikipedia.

Det siste vi hørte derfra var forøvrig deres Atari Breakout spill skjult inne i bildesøk.

 

easter eggs Trendwatch 2013 Emosjonelt design

Her er noen andre eksempler på små detaljer fra Threadless, Flickr, Gmail og andre som gjør at nettsidene deres oppleves som mer menneskelige.

 

Neste saker fra Trendwatch

 
4. Andre visuelle trender
Publisert