BMW i8 prototype

Prøv en klikkbar prototype – du også!

I dag drives moderne produktutvikling stadig oftere av klikkbare prototyper. Med prototype som er klikkbare blir kunden tettere involvert, sluttproduktet blir mer forståelig – og det er morsomt!

Web- og mobilteknologibransjen har nesten kommet til det punktet hvor kunder aksepterer at det er usikkerhet knyttet til det å bygge noe. Det koster å bygge noe, og du må vite hvem du bygger det for. Hva slags persona har vi i denne brukergruppen ville vi kanskje ha spurt. Det er jo også et begrep man lærer i denne bransjen.

Prototype som teknikk

Prototype som teknikk har tradisjonelt blitt anvendt mye i bygg-, hardware- og bilindustrien, og sikkert mange andre industrier. Det anvendes før noe skal bygges i fullskala, enten det er en stor bygning, en bil, eller en mikroprosessor som sørger for å styre et ubemannet kjøretøy. Google har drevet mye med ubemannede kjøretøyer . Slike biler er vel ikke en del av “Internet of things”,  jeg husker ikke hva det er en del av. Jeg tror det også har et jålete navn.

Også vi som utvikler digitale produkter har stor glede av å jobbe med prototyper.

google trends web search interest prototype worldwide 2004 present 1200x730 Prøv en klikkbar prototype du også!

Søkeordet ‘prototype’ var veldig populært på verdensbasis juni 2009, og hadde en liten oppsving igjen i april 2012. Statistikk hentet fra Google Trends

Så hvordan er det egentlig å jobbe med disse såkalte klikkbare prototypene, er det morsomt?

Hva er spesielt med klikkbare prototyper?

Ja, jeg kan her og nå røpe at det er morsomt. Når den hippe interaksjonsdesigneren i selskapet er i stand til å lage en fet klikkbar prototype på 4 timer, etter å ha mottatt en rotete brief på under 15 minutter og en Dropbox med noen profilelementer, så synes jeg det er imponerende. Det er rett å slett ganske rått spør du meg.

Da jeg så klikkbare prototyper sist, ble jeg fascinert. Jeg vet ikke hvorfor jeg ble det, jeg bare ble det. Nå, noen designtimer senere, kodelinjer lengre, og testing i alle mulige slags nettlesere, tror jeg at jeg kanskje har en idé om hvorfor.

Det at jeg ble fascinert tror jeg kan ha en sammenheng med at en app, enten det er native app eller web app, er levende. Vi brukere interagerer med disse appene. Så klart kommer de klikkbare prototypene til å virke mer fascinerende. De lever jo, nesten. Er det statisk, er det rett og slett mindre levende, og lenger unna sluttproduktet.

google trends web search interest prototype norway jan 2013 jan 2015 1200x731 Prøv en klikkbar prototype du også!

Trendene i Norge de siste 10 årene på søkeordet prototype er nesten identisk med resten av verden(den norske varianten prototyp finnes det for lite data på). I  grafen over vises et kortere tidsrom, legg merke til sesongvariasjonene.

Jeg mener ikke at statiske prototyper eller modeller ikke fungerer, for det gjør det. Men se for deg det å kunne sitte i en bil som du kan ta og føle på, og betrakte fra ulike vinkler. Ville ikke det vært bedre enn å se en skisse av en bil? Jeg opplever at også klikkbare prototyper for web- og mobilapplikasjoner bidrar sterkt til å simulere et sluttprodukt, og det er jo det vi bygger.

Så ja, jeg stemmer for klikkbare protoyper!

Der, jeg har sagt det, og jeg kommer sikkert til å si det igjen.

Verdien av klikkbare prototyper

Klikkbare prototyper kan tilføre stor verdi, enten du lager en native app eller en web-app. De viktigste verdiene jeg har opplevd er;

  • klikkbare prototyper gjør det enklere å se for seg hvordan sluttproduktet blir,  fordi man kan ta og føle på det.
  • klikkbare prototyper bidrar til å engasjere prosjektteam og kunde, og det forenkler dialog om produktet.
  • klikkbare prototyper er enklere å kommunisere og ha dialog om, enn flate skisser
  • klikkbare prototyper muliggjør raske endringer

Hvis du har lyst til å komme i gang med prototyping av web- og eller native apps, så kan disse lenketipsene til den hippe interaksjonsdesigneren være verdt å sjekke ut;

https://www.marvelapp.com/

http://proto.io/

http://www.webydo.com

https://webflow.com/

http://uxpin.com/

http://www.justinmind.com/

https://www.flinto.com/

http://www.invisionapp.com/

http://macaw.co/

http://froont.com/

http://www.pixate.com/

http://www.relativewave.com/form/

http://www.axure.com/

 

Bilde av BMW i8 er hentet fra Wikipedia

Publisert