Header2-640

Pinnemenn sier mer enn tusen ord

Vi har samlet de beste visualiserings-tipsene fra Next-konferansen.

Den årlige Service Design-konferansen Next ble avholdt den 16.september i Berlin. Konferansen har siden starten i 2006 vokst til å bli en av de viktigste arenaene for tjenestedesign i Europa.

Seeing is believing

I min tidligere post fra konferansen skrev jeg om den viktige koblingen mellom brukeropplevelse og forretningsverdi. Denne gangen vil jeg trekke frem et annet aspekt, nemlig styrken ved å visualisere så tidlig som mulig, og så mye som mulig gjennom hele arbeidet. Et bilde sier mer enn tusen ord, og etter konferansen vil jeg i tillegg si at én konseptfilm sier mer enn tusen power-point slides.

Seeing is believing, og når vi jobber med konseptfilmer, scenarier, skisser og tegninger gjør vi det mulig å mene noe om en fremtidig tjeneste. Som designere har vi et spesielt talent, nemlig evnen til å visualisere kjapt og enkelt, evnen til å gjøre en idé håndfast og diskuterbar ved hjelp av noen få pennestrøk. Dette må vi ivareta og videreutvikle.

Visualisering kan gjøres på ulike måter, i ulike steg av prosessen, og nedenfor bruker jeg noen av erfaringene fra konferansen til å vise dere hvordan.

Tegn problemet fremfor å beskrive det

Visuell behøver ikke å bety pixel-perfect, snarere tvert imot. Det enkle kan være det beste. En pinnemann kan faktisk formidle mer enn ganske mange ord (mer enn hundre?).

På konferansen deltok jeg derfor på en workshop hvor vi trente på å visualisere problemstillinger, snarere enn å beskrive dem.

Bildet nedenfor viser et av resultatene, og det er enkelt å se hvor mye større virkning skissen har, fremfor post-it lappen som beskriver det samme problemet.

Skisse Pinnemenn sier mer enn tusen ord

Du trenger ikke å være Picasso eller da Vinci for å få til dette, prøv det du også!

Konseptvideo som formidlingsverktøy av konseptet i sin helhet

Et av konferansens absolutte høydepunkt var for meg derfor IXDS’ presentasjon av tjenesteutviklingen de har gjort for BMWs iWallbox. Tre sterke konsepter som forenkler livet for eiere av BMWs elektriske bilder ble formidlet i form av håndtegnede konseptvideoer.

Charging Token Pinnemenn sier mer enn tusen ord

Konseptvideoens comeback?

Etter en periode hvor prototyping har vært det eneste svaret på hvordan ideer skal legemliggjøres, kan det virke som om konseptvideoen er på vei tilbake. Fordelene ved videoen er flere:

For det første lar den deg presentere konseptet i sin helhet. Du kan vise flere scenarioer,  flere brukere og introdusere kontekstuelle aspekter som tid og rom. Du kan dessuten ha stram regi på historien, og kan bruke virkemidler som voice-over eller tekst for å forklare det hele.

Konseptvideoen lar avsenderen beholde kontrollen over budskapet som skal formidles. Dette kan for eksempel være nyttig når konseptet skal forankres i ulike møtepunkter, kunne presenteres av flere ulike prosjektmedlemmer, og eventuelt sirkulere på mail eller i sosiale medier.

Siden jeg dessverre ikke har funnet linken til konseptvideoene til IXDS i sin helhet, tillater jeg meg å poste link til en av mine absolutte favorittkonseptvideoer. Selv om den er noen år gammel, er den fortsatt et eksempel på en god konseptvideo.

IDEOs «The Future of the Book».

Skjermbilde 2013 09 17 kl. 11.20.50 Pinnemenn sier mer enn tusen ord

Prototypen – muliggjøre en smakebit av den ekte opplevelsen

Selv om konseptvideoen kommer tilbake, er det ikke tvil om at prototypen fortsatt har en viktig rolle. Denne visualiseringsmetoden har sin klare fordel ved å tilby en konkret smakebit av den faktiske fremtidige tjenesten. Den er derfor udiskutabelt best når design-patterns og brukersekvenser skal erfares, testes og forbedres.

Ja takk, begge deler!

Et godt prosjekt bør finne rom for alle typer visualisering, men til ulik tid.

I Making Waves har vi gode erfaringer med både håndskisser og prototyper. Konseptvideo lager vi derimot ikke så ofte. Men med erfaringene fra Berlin friskt i minne håper jeg at vi i løpet av høsten produserer flere slike.  Og hvis du som leser dette har et oppdrag for oss: Hva om vi lager dem for deg?

 

 

 

Publisert