Nettbuss: Slik kan dere ta bedre vare på oss pendlere

Kristoffer Sundmyhr pendler fra Vestfold til Oslo, og er lei av manglende forutsigbarhet og informasjon fra Nettbuss. Her gir han busselskapet tips om hvordan de kan gjøre pendlerhverdagen langt enklere.

Kjære Nettbuss. Kjære bussjåfører på NX14 og NX190. Kjære medpendlere fra Vestfold til Oslo. Vi har noen problemer vi må finne ut av.

Vi har alle noen hverdagslige utfordringer. Noen plikter. Noen agendaer. Vi har jobber som skal følges opp. Møter. Rammer. Regelverk og ansvar.

Først: kjære bussjåfører. Dere gjør en fabelaktig jobb. Med noen ytterst få unntak, som er tatt hånd om, er dere behagelige og våkne sjåfører. Dere er serviceinnstilte og vennlige. Dessverre er dere fanget i samme system som oss. Et system som ikke lar dere gjøre jobben deres slik dere ønsker. Jeg har selv fått høre at dere ikke liker det. Dere tar imot kjeftingen som kommer imot dere. Dere beklager og sier at dere ikke får gjort noe med det. Beskjeden må komme fra oss. Kundene.

Kjære medpendlere. Nå er vi litt lei. Tvangsbytter på Fokserød til en stappet Sørlandsekspressen. Nedleggelse av ruten mellom Larvik og Sandefjord. Usikkerheten rundt hvem som kommer på på Kopstad, selv om det er de samme mennesker hver eneste dag. Krav om å måtte booke billett på nett og betale med Reisedager. Det faktum at man ikke kan sikre seg plass med fysiske reisekort. Hva var poenget med disse pendlertjenestene igjen? Vi er lei av å ikke vite om vi får en sitteplass hvor vi får jobbet. Vi er lei av optimistiske rutetider, men hvor vi fortsatt hver dag kommer forsinket både til jobb og hjem. Vi er lei av å se på rutetidene. Vi er lei av å ikke få beskjed når avvik oppstår. Trafikken inn til Oslo fra Sandvika har vi full forståelse for at dere ikke får gjort noe med, men vi synes dere kan gjøre noe med informasjonsflyten deres.

Nettbuss 01 600x415 Nettbuss: Slik kan dere ta bedre vare på oss pendlere

Kjære Nettbuss. Kan vi ikke få fikset opp i, i det minste noen, av de problemene vi har? Dere har sanntidsinformasjon om bussene deres. Dere har telefonnummer til kundene deres. Dere har en app som kan brukes som en kommunikasjonskanal. Hvorfor bruker dere ikke noe av dette? Pendlerne, deres beste og mest lojale kunder, fortjener vel såpass? Jada, dere har sanntidskartet, men det er begrenset hvor mye vi får ut av dette. Hvis dere hadde vist antall ledige seter og estimert ankomsttid, hadde vi vært inne på noe. Dere vet hvem vi er, hvor vi kommer på og hvilken buss vi tar. Både dere og vi vet at bussen aldri har vært i rute ved Sem på vei hjem. Hvorfor stå fast ved de optimistiske rutetidene? Her er det sjeldent overraskelser, Nettbuss.

Så, kjære Nettbuss. Hva med å gi oss beskjed når, hva og hvor noe skjer? La meg dra dere gjennom et eksempel for hvordan dere kan blidgjøre oss pendlere, med noen erfaringer tatt fra tidligere arbeid med varsling og avvik for NSB og utvikling av Tidr.

Nettbuss 03 600x630 Nettbuss: Slik kan dere ta bedre vare på oss pendlere

Tirsdag kveld 6. desember vet jeg at jeg skal ta bussen til vanlig tid fra Sandefjord neste morgen. Jeg går inn på Nettbuss-appen. I appen har jeg lagret en innstilling om min prefererte morgenbuss, 06:48 fra Sandefjord Rutebilstasjon. Ved å ta den bussen er jeg tidsnok i Oslo for å rekke dagens møter og gjøremål. Min prefererte returreise er satt til 15:00 fra Oslo Bussterminal. Appen møter meg med et smil, og spør om jeg imorgen skal ta min prefererte morgenbuss. Jeg takker ja. Jeg har nå med et trykk fått reservert plass og slipper å tenke på at jeg skal bli stående igjen på plattformen på grunn av full buss. Jeg kan velge å også reservere et spesifikt sete, men synes ikke 39,- er verdt det denne gangen. Kanskje til fredag, for da skal jeg planlegge et møte og vil sikre meg et sete på den første rekken. Jeg vet nemlig at det er bedre plass til å ha maskina på fanget der.

Nettbuss 06 600x339 Nettbuss: Slik kan dere ta bedre vare på oss pendlere

Onsdag 7. desember våkner jeg til vanlig tid. Jeg får en varsling fra Nettbuss-appen. Der ser jeg at bussen er forsinket i Larvik med 16 minutter på grunn av en ulykke. Varslingen sier at den forventer at bussen henter inn 5 minutter til Sandefjord, og at ankomsttid ved Sandefjord Rutebilstasjon er 06:59. Antatt ankomsttid til Oslo Bussterminal er økt med 10 minutter fra rutetidene til 09:05. Nettbuss digitale rutetider er basert på faktisk tidsbruk fra de siste 14 dagene. Jeg har litt ekstra tid og hjelper kona mi med å gjøre dattera vår klar for barnehagen. Allerede nå gir jeg beskjed til teamet på Slack at bussen er litt forsinket, men at jeg burde rekke Design Review 09:15 akkurat. Hvis ikke er jeg like rundt hjørnet.

Nettbuss 05 600x312 Nettbuss: Slik kan dere ta bedre vare på oss pendlere

06:53 står jeg klar ved Sandefjord Rutebilstasjon. Jeg liker å beregne god tid. Opplevelsen av ikke å måtte vente de ekstra minuttene i uvitenhet er positiv. Bussen kommer 07:01. At det skiller 2 minutter mellom antatt ankomsttid og faktisk ankomsttid tåler jeg. Jeg blir møtt av en hyggelig bussjåfør og viser frem QR-koden for mitt 30-dagers abonnement, rett fra appen. QR-koden er tydelig og stor, og bussjåføren slipper å unnskyldende bruke 10 sekunder på å fikle med leseren sin.

På Aulerød kommer det på en dame som kjøper billetten sin ombord. Denne gangen er det plass til henne. Bussjåføren oppfordrer til å kjøpe billett digitalt, for da er hun sikret en plass, den beste prisen og god informasjon om reisen sin. På Kopstad kommer de faste 9 pendlerne på. Det vet bussjåføren i forkant. Så bærer det rett inn til Oslo. Bussen er fremme ved Oslo Bussterminal 09:07, og jeg rekker møtet mitt.

Nettbuss 04 600x337 Nettbuss: Slik kan dere ta bedre vare på oss pendlere

Klokka er 14:00 og det er en time til vanlig retur til Vestfold. Nettbuss-appen vet at jeg er i Oslo og hva min prefererte returreise er, og spør i den samme vennlige tonen om det er denne bussen jeg skal ta hjem. Akkurat idag skal jeg være igjen i Oslo for å ta en kaffe med noen kamerater. Jeg takker nei. I appen setter jeg opp at appen skal spørre meg igjen før neste avgang fra Vika. Som pendler vet jeg at det er kl 16:23, men appen lar meg slippe å finne frem til det manuelt. Jeg får en bekreftelse på tidspunktet for denne avgangen.

Kl 15:23, en time før avgang, får jeg et nytt spørsmål om det er denne avgangen jeg fortsatt skal ta. Jeg takker ja, og min plass er reservert. Klokka er 16:08 og jeg får en varsling fra Nettbuss-appen om at bussen har tekniske problemer, men at de leter etter en løsning og oppdaterer meg fortløpende. Kl 16:17 får jeg er ny varsling om at de har funnet en ny buss, men at avgang fra Oslo Bussterminal er utsatt til 16:40. Ankomsttid på Vika er forventet 16:48. Jeg nyter kaffen min, og slipper å stå ute og vente intetanende. Bussen går fra Vika 16:48 og jeg får jobbet på vei hjem.

Samme kveld får jeg en varsling om at mine Reisedager utløper neste dag, og om jeg ønsker å fornye abonnementet. Jeg fornyer med et trykk, og er klar for en ny måned med pendling.

***

Illustrasjonene er laget av Mari Gloppen Hunnes

Publisert