responsive

Ikke responsive nettsider? Det er dumt av deg

Om du ikke har et responsivt nettsted blir du nå straffet av Google. Det haster å tilpasse seg mobilbrukerne, skriver Marthe Øynes.

Søkemotoroptimalisering er for mange et diffust felt, men det er egentlig veldig enkelt. Du vil være så høyt oppe i søkeresultatet som mulig, slik at det blir mer sannsynlig at de brukerne som ser etter deg (eventuelt etter konkurrenten din) finner deg. Jo høyere du kommer, jo flere klikker.

Kommende oppdateringer til Googles algoritmer skaper problemer for deg som ikke har mobiltilpassede sider – selv om brukeren sitter på desktop. Så hvis du har sovet i timen er det bare en ting å si: Sett i gang, endringen skjer allerede 21. april.

Men det har da skjedd sånt før?

Google gjør oppdateringer i algoritmen hele tiden, og det har som regel ikke så store konsekvenser at vi merker noe særlig til det i trafikken. Denne gangen har de sagt fra på forhånd, noe de slett ikke pleier å gjøre, og de varsler at konsekvensene blir store for de aller fleste søk som utføres. Dette er faktisk en stor omveltning.

En liten oppfrisker: Panda-oppdateringen i 2011 ga en aktiv nedgradering av nettsteder med mange duplikatsider og gammelt innhold. Selv jobbet jeg på den tiden for et nettsted med separate kundesegmenter og overlappende produkter, en utfordring som ble løst med dobbelt- og trippelpublisert innhold av navigasjonshensyn. Et massivt fall i organisk trafikk var en brutal vekker.

Google kjører det samme trikset på nytt: Nedgradering av sider som ikke er tilpasset ulike enheter. For søk på mobil eller nettbrett har allerede responsivitet hatt innvirkning på plassering i SERPen (altså Search engine results page, eller søkeresultater som vi gjerne sier på norsk), men det samme gjelder nå for søk på desktop. Hvis du har hatt hodet i sanden med en tanke om at dine potensielle brukere hovedsakelig befinner seg på desktop, er det på tide å våkne. Manglende mobiltilpasning dytter deg nedover i SERPen uansett hvilken enhet brukeren sitter på, og som kjent er side 2 i søkeresultatet det beste stedet å gjemme et lik.

Hjelp! Hva nå?

Det aller enkleste du gjør er å sjekke hvordan nettstedet oppfører seg på ulike enheter selv – og det er skremmende mange som ikke gjør dette. Det finnes enkle verktøy for å sjekke dine egne sider:

 

Publisert